|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / LVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
LVC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Lidská variabilita a ekologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/LVA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do původu lidské variability, biologické adaptace současných i minulých lidských populací na prostředí, ve kterém se vyskytují a na interakci takových adaptací se sociálními a kulturními vzory. V kurzu je diskutován vztah mezi velikostí, tvarem, proporcemi těla a klimatickými a nutričními faktory u populací z různých geografických oblastí. Kurz pokrývá hlavní adaptivní problémy, kterým lidské populace čelí.
|
Požadavky na studenta
|
Student přichází na přednášky a cvičení připraven četbou z povinné literatury. Kurz vyžaduje znalost anglického jazyka pro četbu povinné literatury. Kurz je zakončen zápočtem i zkouškou.
Pro udělení zápočtu musí student splnit následující podmínky:
1. 1 prezentace výchozí studie zabývající se adaptací lidských populací
2. Konkrétní požadavky na prezentace budou diskutovány instruktorem odděleně. Prezentace
musí splňovat určitou úroveň kvality pro udělení zápočtu. Pokud tuto úroveň splňovat nebude
bude student vyzván k jejímu přepracování. Návrh zdrojové publikace pro prezentaci musí
studenti odevzdat instruktorovi kurzu nejpozději do xxxx
3. Forma odevzdání zahrnuje plnou textovou citaci a pdf soubor s článkem zaslané na email.
Termíny prezentací vizte v rozpisu cvičení.
Zkouška se skládá ze dvou písemných testů. První test bude po odpřednášené 6. přednášce, druhý poslední týden výuky. Testy nejsou kumulativní a budou obsahovat jak látku přednášek, tak cvičení. Konkrétní forma testu bude upřesněna během výuky. Hodnocení obou testů budou zprůměrována a výsledná známka udělena dle následujícího klíče:
100 - 91% výborně
90 - 81% velmi dobře
80 - 71% dobře
70 - méně nevyhověl
|
Obsah
|
1. Lidská variabilita: historické pozadí. "Rasa" jako biologický
koncept
2. Genetický základ lidské variability
3. Evoluční teorie / evoluční mechanismy
4. Populační variabilita u znaků s jednoduchou dědičností
5. Přirozený výběr a znaky s jednoduchou dědičností
6. Polygenní znaky: znaky se složitou dědičností
7. Klimatická selekce: Bergmannovo a Allenovo pravidlo. Teplo a
chlad.
8. Lidská adaptace na vysokohorské podmínky
9. Adaptivní význam barvy kůže
10. Genetika, chování a lidská variabilita
11. Metabolická a nutriční adaptace. Zemědělství a lidské zdraví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Moran, Emilio F. Human adaptability : an introduction to ecological anthropology. Boulder : Westview Press, 2000. ISBN 0-8133-1254-X.
-
Rozšiřující:
Mielke, J.H., Konigsberg, L.W., Relethford, J.H. Human biological variation. New York, NY: Oxford University Press, 418 str., 2006.
-
Rozšiřující:
Molnar, Stephen. Human variation : races, types, and ethnic groups. Upper Saddle River, N. J. : Prentice Hall, 2002. ISBN 0130336688.
-
Doporučená:
Templeton, AR. "Adaptation and the integration of evolutionary forces" In (R Milkman, Ed.): Perspectives on Evolution.. Sunderland, MA: Sinauer, pp. 15-31., 1982.
-
Doporučená:
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
28
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
komunikovat na odborné úrovni v cizím jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a popsat biologické, sociální a kulturní kořeny variability minulých a současných populací člověka |
rozpoznat a rozlišit interakce člověka a prostředí a jeho schopnost genetické, fyziologické a behaviorální přizpůsobivosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
z biologické, populační, evoluční a statistické perspektivy spojit do vztahu rozpory lidské klasifikace, koncept "lidských ras" a biologicko-populační alternativy k těmto rasovým koncepcím |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|