|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / PES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
PES
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Prostředí, společnost a ekonomika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/TES
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Předmět představuje antropologické přístupy ke studiu budování ekonomických systémů v různých typech přírodních prostředí a sociálních organizací. Důraz bude kladen na specificky antropologický úhel pohledu, který nahlíží na interakce mezi společnostmi a jejich environmentálními a ekonomickými systémy skrze významy ukotvené v jejich vlastních kulturních kontextech. Cílem kurzu je seznámit studenty s klíčovými teoriemi, metodologií výzkumu a klasickými studiemi.
|
Požadavky na studenta
|
a) Přečíst povinnou literaturu k přednáškám. b) Přečíst literaturu na semináře a připravit se na diskuzi v semináři. c) Vypracovat miniprojekt, který je zaměřen na samostatnou analýzu vybraného společenství/instituce. d) Složit závěrečnou ústní zkoušku.
|
Obsah
|
1. Organizační informace
2. Základní pojmy a ukotvení tématu ve vývoji antropologického myšlení
3. Prostorová, časová a sociální hierarchie
4. Habitat a domácnost
5. Komunity a ekonomická segregace
6. Evoluce produkční kulturní krajiny
7. Společenský metabolismus
8. Neformální a formální ekonomika
9. Technologie a kultura
10. Lidská sídla jako pojítko mezi přírodním a socioekonomickým prostředím
11. Hranice a vlastnictví
12. Management přírodních zdrojů
13. Ekonomická globalizace a environmentální krize
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Wilk, Richard R. Economies and cultures : foundations of economic anthropology. Oxford : Westview Press, 1996. ISBN 0-8133-2058-5.
-
Základní:
Hann, C. M.; Hart, Keith. Market and society : the great transformation today. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-51965-6.
-
Základní:
Crumley, Carole L.; Deventer, A. Elizabeth van; Fletcher, Josef J. New directions in anthropology and environment : intersections. Walnut Creek : Altamira Press, 2001. ISBN 0-7425-0265-1.
-
Základní:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. I, Capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century : with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26757-2.
-
Základní:
Busby, Cecilia. The performance of gender : an anthropology of everyday life in a south indian fishing village. London . Athlone Press, 2000. ISBN 0-485-19671-9.
-
Rozšiřující:
Plattner, Stuart. Economic anthropology. Stanford : Stanford University Press, 1989. ISBN 0-8047-1752-4.
-
Rozšiřující:
Ellen, R.F. Environment, subsistence, and system: the ecology of small-scale social formations. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
-
Rozšiřující:
Parry, J., Bloch, M. Introduction: Money and the morality of exchange. In Money and the morality of exchange. J. Parry and M. Bloch, eds. Pp. 1-32. Cambridge University Press, 1989.
-
Rozšiřující:
Wolf, Eric R. Peasants. New Jersey: Prentice-Hall, 1966.
-
Rozšiřující:
Kelly, R.L. The Lifeways of Hunter-Gatherers: The Foraging Spectrum. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
-
Rozšiřující:
Creevey, L. E. Women Farmers in Africa: Rural Development in Mali and the Sahel, Contemporary issues in the Middle East. 1st ed. Syracuse, N.Y., Syracuse University Press, 1986.
-
Doporučená:
Silitoe, Paul. A Place against time : land and environment in the Papua New Guinea highlands. Amsterdam: Hardwood Academic Publishers, 1996. ISBN 3-7186-5925-5.
-
Doporučená:
Barlett, P.F. Agricultural Decision Making: Anthropological Contributions to Rural Development, Studies in anthropology. Orlando: Academic Press, 1984.
-
Doporučená:
Clammer, J. R. (ed.). Beyond the New Economic Anthropology. Houndmills/London: Macmillan Press, 1987.
-
Doporučená:
Dennis, N., Henriques, F., Slaughter, C. Coal is our life: an analysis of a Yorkshire mining community. London: Eyre & Spottiswoode, 1956.
-
Doporučená:
Parkin, D. J. Palms, Wine and Witnesses. Public Spirit and Private Gain in an African Farm Community. London: Intertext, 1972.
-
Doporučená:
Heath, A. F. Rational choice and social exchange: a critique of exchange theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1976.
-
Doporučená:
Ross, R. J. S. Slaves to Fashion: Poverty and Abuse in the New Sweatshops.. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a vysvětlit základní pojmy a metody sociokulturní antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
používat metody sociokulturní antropologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit přístupy a potenciál spojení ekonomické a ekologické antropologie |
popsat a vysvětlit rozličné formy produkce, distribuce a spotřeby z antropologické perspektivy |
charakterizovat a popsat klíčové teorie, metodologii, a klasické studie ekonomické a ekologické antropologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vztah mezi environmentální, ekonomickou a sociální sférou |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
aplikovat teorie a metody ekonomické a ekologické antropologie na vlastní výzkum |
navrhnout a provést projekt antropologického výzkumu zaměřený na ekonomické a ekologické aspekty |
najít a použít relevantní literaturu a analytické nástroje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|