|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SAX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SAX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Symbolická antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/SA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského studia. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou symbolické antropologie, která staví na předpokladu, že kultuře jednotlivých společností či komunit lze porozumět prostřednictvím klíčových symbolů a rituálů. Kromě klasických podob symbolické antropologie bude věnována pozornost i těm teoretickým přístupům a oblastem výzkumu, které symbolismus kritizují a/nebo rozvíjejí v současné sociální a kulturní antropologii.
|
Požadavky na studenta
|
a) Pravidelná četba zadaných textů a příprava na diskuzi
b) Ústní referát
c) Ústní zkouška vycházející ze zápočtového testu
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky symbolické antropologie
2. Pojetí znaku a symbolu v strukturální antropologii C. Lévi-Strausse
3. Britské výzkumy symbolismu (R. Firth, E. Leach, G. Obeyesekere)
4. Symbolická antropologie V. Turnera
5. Symbolická antropologie M. Douglas
6. Americké výzkumy symbolismu (D. Schneider, M. Sahlins, J. Fernandez)
7. Interpretativní antropologie C. Geertze
8. Symbolismus a gender (S. Ortner, M. Rosaldo, M. Strathern)
9. Symbolismus a politika (T. Asad, J. & J. Comaroff, A. Appadurai)
10. Symbol v kognitivní antropologii (E. D'Aquili, D. Sperber, M. Bloch)
11. Symbol v antropologii přírody (T. Ingold, G. Pálsson, K. Hastrup)
12. Symbol v antropologii těla (T. Csordas, M. Jackson, R. Desjarlais)
13. Symbol v antropologii medicíny (N. Scheper-Hughes, T. Lurhmann, V. Das)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sahlins, Marshall. Culture in practice : selected essays. New York : Zone Books, 2000. ISBN 0-942299-37-X.
-
Základní:
Geertz, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Základní:
Sperber, Dan. Rethinking symbolism. Cambridge : Cambridge University Press, 1975. ISBN 0-521-20834-3.
-
Základní:
Lévi-Strauss, Claude. Strukturální antropologie - dvě. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-805-3.
-
Rozšiřující:
Obeyesekere, G. Medusa's hair: An essay on personal symbols and religious experience. Chicago: University of Chicago Press, 1981.
-
Rozšiřující:
Comaroff, J., Comaroff, J. L. Of revelation and revolution: Christianity, colonialism, and consciousness in South Africa.. Chicago: University of Chicago Press, 1991.
-
Rozšiřující:
Willis, R., ed. Signifying animals: Human meaning in the natural world. London: Unwin Hyman, 1990.
-
Rozšiřující:
Dolgin, J. L., Kemnitzer, D. S., & Schneider, D. M., eds. Symbolic anthropology: A reader in the study of symbols and meanings.. New York: Columbia University Press, 1977.
-
Rozšiřující:
Turner, V. W. The forest of symbols: Aspects of Ndembu ritual. Ithaca. London: Cornell University Press, 1967.
-
Rozšiřující:
Rosaldo, M. Z., Lamphere L. & Bamberger, J., eds. Woman, culture, and society. Stanford: Stanford University Press, 1974.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
18
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základní koncepty sociální a kulturní antropologie |
porozumět vědecky strukturované teoreticky orientované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat a interpretovat symboly v širším kontextu sociální kultury |
charakterizovat roli symbolizace v lidském myšlení a jednání |
popsat a vysvětlit, jakou roli hrají symboly, mýty a rituály v interakci s každodenním životem jednotlivců |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
samostatně interpretovat text před publikem |
prezentovat výsledky své práce s pomocí audiovizuální techniky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|