|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / SPKAD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
SPKAD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Společnosti a kultury Afriky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro doktorské studium Etnologie. Cílem předmětu bude seznámit studenty s problematikou formování afrických společností a kultur v dynamicky se měnícím globalizovaném světě i s ohledem na dědictví koloniální minulosti od konce 19. století do současnosti. Bude tak učiněno prostřednictvím antropologického přístupu k otázkám identit, kultur, nacionalismu, sociálních organizací, či náboženství.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce a témata seminární práce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Obsahové zaměření kurzu cílí na přiblížení specifických otázek identit, kultur, etnicity, migrace a dalších fenoménů formujících africké společnosti a kultury v éře globalizace s přihlédnutím k dědictví především koloniální minulosti. Přednášky uvádějí do komplexní problematiky antropologického studia společností a kultur Afriky. Kurz kombinuje řadu relevantních a současných antropologických témat, jakými jsou sociální organizace, náboženství a politika, chudoba a migrace, etnicita a (trans)nacionalismus, či globalizace a glokalizace. Africké společnosti jsou tak pojímány ve své komplexitě jako dynamicky se měnící entity reagující na širší globální jevy. V témže duchu je pojímána i kultura, jako neustále se měnící entita, závisející na širším spektru sociálních, politických, náboženských, etnických, a globálních vlivů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kandert, Josef; Kodeš, Jiří. Afrika. Praha : MF, 1984.
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Ethnicity and nationalism. London : Pluto Press, 2002. ISBN 0-7453-1887-8.
-
Doporučená:
Sellstroem, T. Africa in the Indian ocean. Islands of Ebb and Flow. Leiden: Brill, 2015.
-
Doporučená:
Aquilar, M. Being Oromo in Kenya. Trenton, Africa World Press, 1998.
-
Doporučená:
Graham, M. Contemporary Africa. London: Red Globe Press, 2018.
-
Doporučená:
Falola, T. and Mbah, E. Contemporary Africa: Challenges and Opportunities. New York: Palgrave Macmillan, 2014.
-
Doporučená:
Zegeye, A. - Pausewang, S. Ethiopia in Change. London: British Academic Press, 1994.
-
Doporučená:
Donham, D. History, Power, Ideology: Central Issues in Marxism and Anthropology. Los Angeles, 1999.
-
Doporučená:
Freeman, D. - Pankhurst, A. Living on the Edge. Marginalized Minorities of Craftworkers and Hunters in Southern Ethiopia.. Addis Ababa: Addis Ababa University Press, 2001.
-
Doporučená:
Aminzade, R. Race, Nation, and Citizenship in Post-Colonial Africa. The Case of Tanzania. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
-
Doporučená:
Sheriff, A. Slaves, Spices and Ivory in Zanzibar. Oxford: James Currey, 2002.
-
Doporučená:
Bourdillon, M. The Shona Peoples.. Harare: Mambo Press., 2004.
-
Doporučená:
Van Walraven, K. The Yearning for Relief. A History of Sawaba Movement in Niger. Leiden: Brill, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
104
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních pojmech a metodách etnografického terénního výzkumu |
orientovat se v základních pojmech společenských věd pro výzkum vybraných afrických společností a kultur |
orientovat se v problematice afrických společností a kultur a jejich dynamiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné literatuře v domácím a zahraničním jazyce a reflektovat takto získané poznatky pro svůj výzkum a výstupy |
vyhodnotit získaná data |
zpracovat samostatnou práci na libovolné i určené téma |
samostatně pracovat s prameny a literaturou |
na základě dosavadního studia vést terénní výzkum v souladu s metodologickými zásadami oboru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a orientovat se v základní problematice sociálních organizací vybraných afrických zemí/společností, včetně globálních souvislostí v antropologické a interdisciplinární perspektivě |
orientovat se ve specifikách terénního výzkumu v Africe a jeho proveditelnosti |
orientovat se v globálních a lokálních souvislostech a faktorech, které ovlivňují dynamiku změn afrických společností a kultur |
orientovat se v základních pramenech pro výzkum vybraných afrických společností a kultur |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat terénní výzkum |
vést terénní výzkum v souladu s metodologickými zásadami oboru a na základě obeznámení se souvislostmi terénního výzkumu ve vybraných afrických zemích |
zpracovat kvalifikovaný odborný text v cizím jazyce (angličtině) a prezentovat jej |
kriticky vyhodnotit získaná data z terénního výzkumu a kvalifikovaně je analyzovat |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|