|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / TASX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
TASX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie a analýza sociálních sítí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/TAS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky analýzy sociálních sítí. Jeho cílem je seznámit studenty s původem a genezí analýzy sociálních sítí v sociální antropologii a představit základní koncepty, s nimiž tento přístup ke studiu sociální struktury pracuje a naučit studenty jednotlivé koncepty aplikovat v praxi. V rámci cvičení je věnována pozornost základním principům sběru relačních dat, jejich analýze a vizualizaci v prostředí softwarového programu Ucinet.
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst a porozumět textům v anglickém jazyce.
Průběžné studium zadané povinné literatury na cvičení.
Počítačová gramotnost a schopnost orientace v nových softwarových aplikacích.
Aktivní účast v rámci cvičení a zpracování zadaných úloh.
Seminární práce.
|
Obsah
|
- Základní vymezení a pojmosloví sítového přístupu
- Vznik a vývoj analýzy sociálních sítí v kontextu antropologie
- Relační data a jejich organizace
-Metody a techniky vytváření relačních dat
- Egocentrické a kompletní sítě
- Vrcholy, hrany a hustota
- Koncepty centrality
- Strukturální díry a brokerství
- Sítové komponenty a koheze
- Síťové pozice a role
- Strukturní ekvivalence
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenstvu je k dispozici kurz v rámci platformy Google Classroom, na kterém najdou rozpis témat kurzu, prezentace k jednotlivým lekcím a povinnou a doporučenou literaturu v digitální podobě.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Degenne, Alain; Forsé, Michel. Introducing social networks. London Los Angeles : SAGE Publications, 1999. ISBN 978-0-7619-5604-4.
-
Základní:
Wellman, Barry; Berkowitz, Stephen D. Social structures : a network approach. S.l. : Emerald, 2008. ISBN 978-0-76-230291-8.
-
Rozšiřující:
Carrington, Peter J.,; Scott, John,; Wasserman, Stanley. Models and methods in social network analysis. Cambridge : Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-60097-9.
-
Rozšiřující:
Wasserman, Stanley and Katherine Faust. Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Scott, J. Social Networks Analysis a Handbook. London: Sage, 2000.
-
Rozšiřující:
MITCHELL, J. C (ed.). Social networks in urban situations : analyses of personal relationships in Central African towns. Manchester U.P., 1969.
-
Rozšiřující:
Freeman. The Development of Social Network Analysis: A Study in the Sociology of Science.. Empiral Press, 2004.
-
Rozšiřující:
Hanneman, Robert A., Mark Riddle. Untroduction to Social Network Methods. University of California, 2005.
-
Doporučená:
Bruggeman, Jeroen. Social networks: An introduction. London, Routledge, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základy metodologie sociálních věd |
interpretovat standardní typy dat |
formulovat vlastní badatelské téma |
popsat rozdíly mezi různými analytickými přístupy k poznávání sociálních fenoménů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
ovládat standardní počítačové programy |
ovládat prostředí operačního systému Windows |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a shrnout vývoj analýzy sociálních sítí v sociální antropologii a příbuzných disciplínách |
charakterizovat jednotlivé teoretické přístupy k sociálním sítím |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vymezit a aplikovat jednotlivé síťové koncepty |
formulovat a aplikovat metody sběru relačních dat |
připravit a vybrat vhodné datové soubory relačních dat k analýze |
vytvářet matice relačních dat |
provést základní měření kompletních a egocentrických sítí |
interpretovat výsledky měření na základě jednotlivých konceptů |
vizualizovat sociální sítě |
ovládat prostředí softwaru pro analýzu a vizualizaci sítí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|