|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / VAM1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
VAM1X
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vývoj antropologického myšlení 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
105 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/VAM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je přehledné představení historického vývoje oboru v podmínkách střední Evropy (s důrazem na německy mluvící země), Skandinávie, zemí jihovýchodní Evropy a Ruska. V popředí výkladu budou stát stěžejní dobové teoretické koncepty a praktikované metodologické postupy. Ze srovnávací perspektivy budou rozkryty paralely i odlišnosti etnologické praxe ve sledovaných kulturních resp. jazykových areálech.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - test
Zkouška ústní formou prověří studentovu znalost dané problematiky. Znalost anglického a ev. německého jazyka.
|
Obsah
|
- Počátky antropologizujícího zájmu v Německu a Rusku. - Volkskunde a Völkerkunde v kontinentální tradici. - Od konceptu "Völkerpsychologie" k Riehlovskému pojetí etnografie. - Institucionalizace oboru ve srovnávací perspektivě. - Etnologické školy ve Skandinávii. - Etnografie jako "věda o národě" a "národní věda". - Ruská a sovětská badatelská tradice. - Aplikovaná věda a ideologická instrumentalizace disciplíny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Soukup, Václav. Dějiny antropologie : encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.
-
Základní:
Grundfragen der Ethnologie : Beiträge zur gegenwärtingen Theorie-Diskussion ; herausgegeben von Wolfdietrich Schmied-Kowarzik, Justin Stagl. 2., überarbeitete und erweiterte Aufl. Berlin : Reimer, 1993. ISBN 3-496-00432-0.
-
Základní:
Počátky národopisu na Moravě : antologie prací z let 1786-1884 = Anfänge der Volkskunde in Mähren ; sestavil a k vydání připravil Richard Jeřábek ; překlad z němčiny Jaroslav Kovář, Sylvia Stanovská, Richard Jeřábek. Stážnice : Ústav lidové kultury, 1997. ISBN 80-86156-05-2.
-
Základní:
Budil, Ivo T. Za obzor Západu : proměny antropologického myšlení od Isidora ze Sevilly po Franze Boase. V Praze : Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-998-6.
-
Rozšiřující:
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Doporučená:
Vermeulen, H,F.-Roldán,A.,A.(eds.). Fieldwork and footnotes.Studies in the history of European anthropology. Routletge, 1995.
-
Doporučená:
Mühlmann W. E. Geschichte der Antrhropologie. Wiesbaden, 1984.
-
Doporučená:
Bausinger H.u.a. Grundzüge der Volkskunde. Darmstadt, 1999.
-
Doporučená:
Jeřábek R. Počátky národopisu na Moravě. Antologie prací z let 1786-1884, Strážnice. 1977.
-
Doporučená:
Vondruška V. Vývoj národopisu v Německu a Rakousku (1750-1945), In Acta Musei Nationale Pragae, řada A-Historia, sv. XL, č. 3, s. 97-166. 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni porozumět vědecky strukturované přednášce |
charakterizovat a vysvětlit základní chronologii českých a evropských dějin |
charakterizovat základní pojmy humanitních a sociálních věd |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
interpretovat odborný text a komunikovat o jeho obsahu a formě |
využívat tištěné informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a popsat vývoj oboru v oblasti střední, severní a východní Evropy |
charakterizovat a vysvětlit základní teorie a teoretické koncepty hlavních badatelských škol a jejich představitelů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ze srovnávací perspektivy rozkrýt a analyzovat pararely a odlišnosti etnologické praxe ve sledovaných kulturních resp. jazykových areálech |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|