|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / VAM2X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
VAM2X
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vývoj antropologického myšlení 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
105 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/VAM2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je přehledně představit historický vývoj oboru v českých zemích a na Slovensku. Studenti budou během výuky seznámeni s předními osobnostmi, které formovaly domácí akademickou podobu disciplíny, s dějinami hlavních českých (československých) etnografických institucí, stejně jako s nejvýznamnějšími teoretickými koncepty. Pozornost bude věnována také osobnostem, které byly českého původu a významně přispěly k rozvoji etnologie/antropologie v zahraničí. Prostřednictvím rozboru některých ústředních děl budou probrány dobové teoretické a metodologické badatelské přístupy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - test. Zkouška ústní formou prověří studentovu znalost dané problematiky.
|
Obsah
|
- Uvedení do kontextu vzniku a rozvoje národopisu v českých zemích. - Zájem o tzv. lidovou kulturu: spontánní a organizované sběry. - První vlna institucionalizace oboru: osobnosti, díla, instituce. - Soupeření české a německojazyčné badatelské tradice. - Slovensko jako etnografický terén. - Etablování oboru na československých univerzitách. - Problematika nacionální a politické instrumentalizace etnografických metod a znalostí. - Podoby marxistické etnografie v českých podmínkách - Antropologizace české etnologie po r. 1989.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Základní:
Lozoviuk, Petr. Etnicita a nacionalismus v diskurzu 20. století : příspěvek intelektuálů z českých zemí ke studiu kolektivních identit. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-283-0.
-
Rozšiřující:
Lozoviuk, P. Interethnik im Wissenschaftsprozess. Deutschsprachige Volkskunde in Böhmen und ihre gesellschaftlichen Auswirkungen. Leipzig, 2008.
-
Rozšiřující:
Bausinger H. Volkskunde von der Altertumsforschung zur Kulturanalyse. Berlin u.?a. 1971, Nachdr. Darmstadt 1987, 1987.
-
Doporučená:
Brouček S. České národopisné hnutí na konci 19. století. Praha, 1979.
-
Doporučená:
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
vést debatu nad odborným textem |
charakterizovat a vysvětlit základní chronologii českých a evropských dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
využívat tištěné informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v cizím jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější teoretické koncepty |
charakterizovat historický vývoj oboru v českých zemích a na Slovensku |
popsat dějiny hlavních českých (československých) etnografických institucí |
vyjmenovat přední osobnosti, které formovaly domácí akademickou podobu disciplíny a kriticky hodnotit jejich díla |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kontextuálně zařadit českou etnografickou tradici do širších souvislostí vývoje disciplíny v Evropě |
posoudit a zhodnotit specifika domácího oborového myšlení a jeho přínos ke středoevropské etnologické tradici |
analyzovat a kriticky hodnotit dobové teoretické a metodologické badatelské přístupy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|