|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / VAM3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
VAM3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vývoj antropologického myšlení 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/DSK3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o teorii a metodologii sociální a kulturní antropologie od počátků jejího formování jako samostatné disciplíny do poloviny 20. století. V průběhu kurzu budou představeny základní teoretické směry, školy a osobnosti daného období v rámci francouzské, britské a americké tradice. Vývoj antropologie bude rovněž zasazen do širšího kontextu rozvoje společenských věd ve sledovaném období.
|
Požadavky na studenta
|
a) Aktivně se účastnit přednášek.
b) Každý týden přečíst zadaný text a připravit se na diskuzi při semináři.
b) Složit závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Vznik sociální a kulturní antropologie - základní východiska, inspirace a zdroje
2. Kritika evolucionismu a difuzionismu
3. Funkcionalismus a strukturální funkcionalismus (É. Durkheim, A. Radcliffe-Brown, M. Fortes)
4. Britská sociální antropologie a rozvoj terénního výzkumu (B. Malinowski, R. Firth)
5. Afrikanistické výzkumy v britské antropologii (A. I. Richards, M. Wilson, I. Schapera, M. Gluckman, E. Evans-Pritchard)
6. Počátky výzkumu britských antropologů v Evropě (R. Firth, J. Pitt-Rivers, M. Strathern)
7. Francouzská etnologie 1. poloviny 20. století (M. Mauss, R. Hertz, A. van Gennep, M. Halbwachs, M. Griaule, L. Lévy-Bruhl)
8. Dědictví německých společenských věd a rozvoj ekonomické antropologie (K. Marx, M. Weber, G. Simmel)
9. Historický partikularismus a konfiguracionismus (F. Boas, A. Kroeber, R. Benedict)
10. Kultura a osobnost (M. Mead, A. Wallace, C. DuBois)
11. Psychologická antropologie (G. Bateson, A. Kardiner, A. I. Hallowell, M. Spiro, R. LeVine)
12. Lingvistická antropologie (E. Sapir, B. L. Whorf)
13. Antropologie akulturace (M. J. Herskovits, R. Redfield, R. Linton)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Soukup, Václav. Dějiny antropologie : encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.
-
Základní:
Barnard, Alan. History and theory in anthropology. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-77333-4.
-
Základní:
Benedictová, Ruth. Kulturní vzorce. Vyd. 1. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
-
Rozšiřující:
Herskovits, Melville J. "Akulturace: Proces kulturního přenosu." In Cahiers du CEFRES, N° 12. 1997.
-
Rozšiřující:
Kuper, Adam. Anthropologists and anthropology : the British school, 1922-1972. Harmondsworth : Penguin Books, 1975.
-
Rozšiřující:
Bateson, Gregory. Ekologie mysli. Praha, Malvern, 2018.
-
Rozšiřující:
Durkheim, Émile. Elementární formy náboženského života : systém totemismu v Austrálii. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-056-4.
-
Rozšiřující:
Mauss, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-77-X.
-
Rozšiřující:
HALBWACHS, Maurice. Kolektivní paměť. Praha, 2009. ISBN 9788074190162.
-
Rozšiřující:
Weber, Max. Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh, 2009.
-
Rozšiřující:
Lévy-Bruhl, Lucien. Myšlení člověka primitivního. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-243-7.
-
Rozšiřující:
Simmel, Georg. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-59-8.
-
Rozšiřující:
Meadová, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha, SLON, 2011.
-
Rozšiřující:
Malinowski, Bronisław. Sex a represe v divošské společnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-76-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
31
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
charakterizovat a popsat základní výzkumné postupy sociální antropologie |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni číst a porozumět odborným textům v cizím jazyce |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
pracovat s elektronickými informačními zdroji |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základní úrovni charakterizovat a vysvětlit teorii, metody a terminologii klasického období rozvoje britské sociální a americké kulturní antropologie |
charakterizovat a popsat základní teoretické směry a školy tohoto období (funkcionalismus, strukturalismus, konfiguracionismus ad.) |
vyjmenovat a charakterizovat nejvýznamnější osobnosti britské sociální a americké kulturní antropologie první poloviny minulého století a kriticky zhodnotit metodologii, kterou tito autoři používali |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
s využitím odpovídajících metod aktivně používat antropologickou terminologii a pracovat s odbornými antropologickými koncepty |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|