|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / VKMX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
VKMX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Antropologické myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/VKM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámení s vybranými směry a okruhy, které, přestože jsou součástí antropologického diskurzu či tvoří jeho širší podloží, nemají v rámci studia samostatný kurz. Zvláštní pozornost je přitom věnována hraničním oblastem antropologie jako vědecké disciplíny, resp. její čím dále tím více interdisciplinární a multiparadigmatické povaze. V této poloze bude výklad zaměřen zejména na rozbor epistemologického podloží v antropologii běžných konceptů a obecně metodologickým otázkám dané disciplíny. Kromě uvedených obecných parametrů kurzu zaměřených na konceptuální povahu antropologického diskurzu se kurz bude ve značné míře věnovat také vybraným tématům sledujícím soudobé trendy a obecně aktuální dění v (nejen) akademické antropologické obci. V tomto ohledu budou akcentovány zejména okruhy jako politika identit v multikulturních společnostech, univerzalizmus a relativizmus v globálním světě, etnické a národnostní (nacionální) procesy v době pozdní modernity, kultura a (resp. versus) lidská práva, politizace kulturalistického diskurzu a kultura jako substituent (konceptu) rasy. Vzhledem k (výběrové) povaze kurzu je též možné zařadit některá témat dle výběru samotných posluchačů, pokud to dovolí kompetence přednášejícího.
|
Požadavky na studenta
|
- nastudování literatury ke kurzu (vč. seminárních textů) - vypracování písemné seminární práce - základní počítačová gramotnost a schopnost pracovat s novými aplikacemi - diskuze v rámci semináře
|
Obsah
|
1) Pozice antropologie v systematice věd
Systematika věd, "konkrétní logika", antropologie jako hegemon či služka? Předmět zájmu a metodologické vymezení antropologie
2) Antropologie jako multiparadigmatický vědecký diskurz
Diskurz a epistémé u M. Foucaulta, paradigma u T. Kuhna, pluralita výkladových schémat, multiparadigmatičnost
3) Pozitivizmus v sociálních vědách
Fakt a jeho význam, objektivita světa versus primariát interpretace, popis a interpretace, A. Comte, J. O. de La Mettrie, R. Rorty, K. R. Popper, W. W. Quine,
4) Fenomenologie a antropologie
Husserlova koncepce krize věd, fyzikalistický objektivismus a transcendentální subjektivismus, svět našeho života, epistemologie každodennosti, každodennost jako svrchovaná sociální realita, A. Schütz a fenomenologická sociologie
5) Filozofická antropologie
Co je člověk?, místo člověka v kosmu, člověk a svět v proměnách věků (řecko, křesťanství, novověk), konceptualizace lidství
6) Existencialismus a antropologie
Existencialistická filozofie jako zdroj podnětů pro antropologa, koncept mezních situací u K. Jasperse a pojetí transgrese u G. Bataille
7) Institucionalizace antropologie v zemích bývalého východního bloku
Antropologie v zemi bez kolonií a bez účasti na zámořských objevech, ovšem s významnou tradicí národopisu; nika antropologie mezi etnologií, etnografií, folkloristikou a sociologií
8) Literární věda a její vliv na (nejen) antropologický diskurz.
Co je literární věda, klíčové postavy a směry. Antropolog jako autor; antropologické texty jako literární texty. Role teorie v antropologii.
9) Hermeneutika (nejen) v humanitních disciplínách.
Zrození hermeneutiky. Hermeneutika právní, biblická, filosofická, literární. Hermeneutický kruh. Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, Gadamer, Ricoeur.
10) Etnodrama
Postmoderní přístupy antropologii, antropologie a performace, J. Mienczakowski, N. K. Denzin
11) Kulturologie
Kultura jako autonomní vrstva reality, generická kultura, kultura v atributivním a distributivním smyslu, "nová syntéza"
12) Antropologie a historiografie.
Vztah antropologie a historie. Antropologie jako historie současnosti. Historická antropologie - nevlastní příbuzná?
13) Volitelné téma ze státnicových otázek
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenstvu je k dispozici kurz v rámci platformy Google Classroom, na kterém najdou rozpis témat kurzu, prezentace k jednotlivým lekcím a povinnou a doporučenou literaturu v digitální podobě.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Welsch, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Rozšiřující:
Kroeber, A.L., Kluckhohn, C. Culture, Critical Rewiew of Concepts and Definitions. Massachusets, 1952.
-
Rozšiřující:
Foucault, M. Řád diskurzu. Praha., 1994.
-
Rozšiřující:
Foucault, M. Slova a Věci. 2007.
-
Rozšiřující:
Mareš, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-61-3.
-
Rozšiřující:
Jaspers, Karl. Šifry transcendence. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-335-3.
-
Doporučená:
Cassirer, E. Filosofie symbolických forem. I. - II. Praha, 1996.
-
Doporučená:
White, L. A. The Science of Culture: A Study of Man and Civilization. New York, Farrar, Strauss, 1949.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní konceptuální aparát sociokulturní antropologie |
určit hlavní teoretické linie v dějinách sociální a kulturní antropologie a klasické sociální teorie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a kriticky rozebrat odborný text |
porozumět anglicky psanému textu |
využít základních interpretačních a analytických postupů sociokulturní antropologie |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a charakterizovat hlavní paradigmata moderní antropologie, resp. hlavní školy, směry, trendy |
charakterizovat roli antropologie v moderním světě; zejm. pak s ohledem na aplikované polohy antropologického výzkumu |
vymezit antropologii coby svébytný badatelský diskurz, identifikovat konstitutivní rysy dané disciplíny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat podněty ostatních vědních diskurzů (fenomenologie, filosofická antropologie) z antropologických pozic |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
pojednat a analyzovat vztahy antropologie k příbuzným disciplínám, zejm. pak sociologii, etnologii a historii, resp. historické antropologii |
popsat a analyzovat institucionální bázi antropologie v České republice a na Slovensku, zejm. s ohledem na změny po roce 1989 |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|