|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1CSTA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1CSTA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Čtení vybraných sociologických textů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/CIT a KSS/CSTA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz:
- syntetizuje a dále rozvíjí teoretické znalosti studentů s ohledem na vybraná díla klasiků i současných sociologických autorů.
- učí konceptualizovat obecné pojmosloví užívané v zvolených textech.
- rozebírá a hodnotí různé přístupy, modifikace a proměny teorií či metod s ohledem na zvolené texty.
- ukazuje, do jaké míry mohou jednotlivé koncepty či metodologické postupy selhávat při aplikaci a jaké jsou hlavní námitky kladené proti nim.
- zhodnotí metodologickou výtěžnost a postupy teorií ve zvolených textech.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
Texty na semináře a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd.).
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Obsah
|
Čtení a diskuse vybraných sociologických textů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (100%),
Mgr. Karel Řezáč, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (80%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Globalization : the human consequences. Cambridge : Polity, 1998. ISBN 0-7456-2013-2.
-
Základní:
Dahrendorf, Ralf. 1990. Reflections on the Revolution in Europe. London. Chatto and Windus.
-
Základní:
Fromm, Erich. Mít, nebo být?. Vyd. tohoto překladu 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-036-5.
-
Základní:
Giddens, Anthony. Modernity and self-identity : self and society in the late modern age. Stanford : Stanford University Press, 1991. ISBN 0-8047-1944-6.
-
Základní:
Dahrendorf, Ralf. Moderný sociálny konflikt : Esej o politike slobody. Bratislava : Archa, 1991. ISBN 80-7115-024-X.
-
Základní:
Mills, Charles Wright. Sociologická imaginace. Praha : SLON, 2002. ISBN 80-86429-04-0.
-
Základní:
Émile, Durkheim. Společenská dělba práce. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-041-1.
-
Základní:
Goffman, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Základní:
Teorie jednání. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-518-3
(BOURDIEU, P.)
-
Doporučená:
Tocqueville, Alexis de. Demokracie v Americe. 1. vyd. Praha : Lidové noviny, 1992. ISBN 80-7106-051-8.
-
Doporučená:
Goffman, Erving. Frame analysis : an essay on the organization of experience. Boston : Northeastern University Press, 1986. ISBN 0-930350-91-X.
-
Doporučená:
Mannheim, Karl. Ideologie a utopie : přednášky a eseje. 1. vyd. Bratislava : Archa, 1991. ISBN 80-7115-022-3.
-
Doporučená:
McLuhan, H. M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
-
Doporučená:
Habermas, Jürgen. Problémy legitimity k pozdnímu kapitalismu. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-130-3.
-
Doporučená:
Librová, Hana. Vlažní a váhaví : kapitoly o ekologickém luxusu. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 2003. ISBN 80-7239-149-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
6
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů |
popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty ze zvolených textů |
rozlišit hlavní myšlenkové pozice a znát jejich vnitřní rozpory |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými studovanými přístupy u zvolené problematiky existují |
sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|