|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1SRD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1SRD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociologie rozvoje
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SRO
|
Vyloučené předměty
|
KSS/ROZ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozvoj je základním nástrojem sociální změny v současné společnosti jak na lokální, tak globální úrovni.
Cílem kurzu je představit rozvoj a rozvojovou praxi jako jeden z významných činitelů řízené sociální změny v současné globalní společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je rozdělen na dvě části. V první - teoretizující části se od studentů předpokládá aktivní účast na semináři, v němž budou vstupovat do diskuze na základě předepsané seminární literatury. V druhé - tématické části studenti budou prezentovat zadané téma, které bude zpracováno za pomocí přidělené literatury. Rozdělení studentů do jednotlivých tématických bloků budou studenti během úvodního semináře kurzu.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1.co je to rozvoj?; 2. modernizační přístup a chudoba; 3. sociální a kulturní překážky rozvoje; 4. rozvoj a strukturální závislost;5. rozvoj a odpovědi na změnu; 6. problémy plánované sociální změny; 7. rozvoj a globalizace; 8.rozvoj, gender a lidská práva; 9. rozvoj a životní prostředí; 10.rozvoj a humanitární pomoc; 11. rozvoj, transformace a střední Evropa, 12. rethinking development
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Long, N. An Inroduction to the Sociology of Rural Development. London, 1977.
-
Základní:
Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.
-
Základní:
Friedmann, J. Cultural and Global Process. London, 1994.
-
Základní:
Skelton, Tracey; Allen, Tim. Culture and Global Change. 1st pub. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-13917-1.
-
Základní:
McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
-
Základní:
Grillo, R. a Stirrat, R., L.(eds.). Discourses of Development. New York, 1997.
-
Základní:
Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
-
Základní:
Ferguson, J. The Anti-Politics Machine. "Development", Depolitization, and Bureaucratic Power in Lesotho. London, 1994.
-
Základní:
Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
-
Základní:
Rahnema, M. a Bawtree, V. The Post-Development Reader. Zed Books, London, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
číst v anglickém jazyce na úrovni B1 |
psát v anglickém jazyce na úrovni B1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
popsat souvislosti mezi regionálním rozvojem a modernizačním přístupem.
|
vysvětlit historické a institucionální předpoklady rozvoje.
|
objasnit souvislosti vztahu regionálního rozvoje a sociální změny v současné globalizované společnosti.
|
popsat a hodnotit trendy v typických oblastech rozvojové problematiky v daném regionu a identifikovat vazby mezi lokální a globální úrovní. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
v oblasti regionálního rozvoje a modernizačního přístupu. |
v oblasti historického a institucionálního předpokladu rozvoje. |
v oblasti regionálního rozvoje a sociální změny v současné společnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v kritické reflexi rozvojové praxe a jejího podílu na změně společnosti |
v kritickém čtení odborných textů v anglickém jazyce. |
v prezentaci daného tématu v jeho sociálních a historických souvislostech. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|