|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1SZCA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1SZCA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociologie životního cyklu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SZCA
|
Vyloučené předměty
|
KSS/SZC
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit soudobé teoretické a metodologické nástroje, které sociologie a příbuzné disciplíny používají k analýze životního cyklu. Zejména se zaměří na soudobý komparativní empirický výzkum životního cyklu a především na tři druhy životních tranzicí: na tranzici do dospělosti (vstup do manželství, partnerství, rodičovství, dokončení vzdělání a vstup na trh práce), tranzice středního života (zaměstnanecká mobilita, přerušené kariérní dráhy matek) a opouštění pracovního trhu. Cílem kurzu je seznámit studenty/ky se základními tématy sociologie životního běhu. Soustředí se přitom především na jednotlivá životní období, role a významné tranzice v životě jednotlivců a jejich širší společenské souvislosti a individuální determinanty. Pozornost je věnována také kategorii věku, věkovým normám a konstrukci individuálních životních biografií.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování projektu a seminární práce.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student
písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt).
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Obsah
|
1. Základní koncepty sociologie životního běhu 2. Sociologie věku, věkové normy 3. Sociologie dětství 4. Sociologické teorie socializace 5. Gender a životní cyklus 6. Vstup na trh práce, pohyb na trhu práce a jeho opouštění. Slaďování soukromého a pracovního života 7. Mateřství, otcovství, prarodičovství, bezdětnost 8. Výběr partnera, vstup do partnerství a manželství 9. Sociologické aspekty stárnutí 10. Narození a smrt jako sociologické téma
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Blossfeld, Hans-Peter; Drobnič, Sonja. Careers of couples in contemporary societies : from male breadwinner to dual-earner families. Oxford : Oxford University Press, 2001. ISBN 0-19-924491-X.
-
Základní:
Hunt, Stephen. The life course : a sociological introduction. New York : Palgrave Macmillan, 2005. ISBN 1-4039-1470-2.
-
Základní:
Hamplová, Dana. The winners in a globalizing world: mid-career men in the Czech Republic. 2006.
-
Rozšiřující:
Hans-Peter Blossfeld a Erik Klijzing. The Winners in a Globalizing World: Mid-Career Men. London: Routledge (v tisku).
-
Doporučená:
Sýkorová, Dana. Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
-
Doporučená:
Alan, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
-
Doporučená:
Connidis, Ingrid Arnet. Family ties and aging. Thousand Oaks: Routledge, 2009.
-
Doporučená:
Vidovićová, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
-
Doporučená:
Hamplová, Dana,; Šalamounová, Petra,; Šamanová, Gabriela. Životní cyklus : socioologické a demografické perspektivy. Vyd. 1. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-7330-082-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
schopnost studujících pracovat s anglicky psanou odbornou literaturou. Kurz je vyučován v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studující si v rámci kurzu osvojí základní terminologii a koncepty používané v rámci sociologie životního cyklu. Prostřednictvím studia odborné literatury srovnají různé teoretické i metodologické přístupy ke studiu životního cyklu. V rámci kurzu studující navrhnou vlastní výzkumný projekt, kde osvědčí znalost teoretických přístupů i výzkumných postupů při studiu životní biografie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|