|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1ZDZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1ZDZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociologie zdraví a nemoci
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/1ZDN
|
Vyloučené předměty
|
KSS/MDN a KSS/SME a KSS/SZN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen především pro zahraniční studující a je vyučován v anglickém jazyce. Cílem kurzu je představit sociologii medicíny jakožto vědu aplikující sociologické způsoby zkoumání na předmět zdraví, nemoci a medicíny vůbec. Mezi vybraná témata, na která se kurz zaměří, patří mimo jiné koncept autoritativního vědění a mocenské nerovnosti, sociální konstrukce kategorií zdraví a nemoci, historie a kritika západní biomedicíny, vliv techniky a technologizace, téma porodu a porodnictví a smrti atd. Uvedeny budou, mimo jiné, zásadní teoretické přístupy T.Parsonse a M. Foucaulta. Pozornost bude ale rovněž věnována mezikulturním studiím a přístupům medicínské antropologie (medical anthropology).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: průběžná četba zadané literatury, seminární práce na zadané téma Zkouška: písemná.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1.-2. Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness
3. Sociální konstrukce medicíny a těla
4. Gender a zdraví
5. Zdravé a nemocné chování
6. Vědění lékařů a laiků
7. Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky
8. Lékařské technologie
9. Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech
10. Systémy zdravotní péče
11. Nemocnice a zdravotní organizace
12. Sociální hnutí a zdraví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.
-
Základní:
Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999.
-
Základní:
Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.
-
Základní:
Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.
-
Rozšiřující:
Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992.
-
Rozšiřující:
Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993.
-
Rozšiřující:
MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994.
-
Rozšiřující:
Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997.
-
Rozšiřující:
Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996.
-
Rozšiřující:
Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life.
-
Rozšiřující:
Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996.
-
Rozšiřující:
Turner, B. Medical Power and Social Knowledge.
-
Rozšiřující:
Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994.
-
Rozšiřující:
Hašková, H. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
-
Rozšiřující:
Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999.
-
Rozšiřující:
Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973.
-
Rozšiřující:
Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995.
-
Rozšiřující:
Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995.
-
Rozšiřující:
Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988.
-
Rozšiřující:
Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit variabilitu genderu a zdraví (reprodukční zdraví mužů a žen - klíčová témata: porod, neplodnost, asistovaná reprodukce, genderové nerovnosti ve zdraví, mortalita a morbidita dle genderu, duševní zdraví a gender, gender a smrt a umírání, genderové aspekty bolesti). |
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia genderu a zdraví. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu genderu a zdraví. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku genderu a zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu genderu a zdraví. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu genderu a zdraví. |
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu genderu a zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium genderu a zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|