|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / BIOZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
BIOZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biografická sociologická data
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do biografické metody jako základní sociologické techniky, prostřednictvím které lze zaznamenat, analyzovat a interpretovat individuální životní zkušenost. Studující si osvojí techniky získávání informací, které jinak nelze získat, nebo velmi obtížně. Předností této metody je přesná chronologická lokace jednotlivých událostí, možnost sledování koincidence profesní, polit., vzdělanostní kariéry a dynamiky rodinného života; identifikace událostí a fakticit, které leží mimo běžné paradigma; větší možnosti propojit analýzu života jednotlivců s životem institucí a organizací, možnost zachycení marginálních, popř. přímo utajovaných oblastí lidského života aj.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je sestaven ze seminářů. Seminární setkání předpokládají studium a detailní znalost předepsané povinné literatury.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1. Koncepty a přístupy v biografické metodě
2. Před Interview: Příprava pro sběr biografického materiálu
3. Interview: Začínáme s biografickým výzkumem- kontaktování osob a fáze výzkumného projektu
4. Po Interview: Způsoby zpracování biografického materiálu. Kódování, komparace, vypracování typologie a způsoby prezentace
5.-6. Realizace výzkumného projektu
7-12. Prezentace výzkumných projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
Základní:
Konopásek , Z. Biografie a sociologie. S-Obzor 2/1994. 32 - 47, 1994.
-
Základní:
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Základní:
Arminen, I. Vyprávění životních příběhů a etnometodologie. In: Otevřená minulost. Karolinum. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Norman K. Denzin a Yvonna S. Lincoln (eds.). Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Sage, 2003.
-
Doporučená:
Alan, J. Generační zázemí našeho společenského vývoje. Sociologický časopis 4/1990. 321 - 325., 1990.
-
Doporučená:
Vodochodský, I. Herbalife a jeho lidé. Biograf 8/1996. 25-40., 1996.
-
Doporučená:
Říčan, P. Hledání grálu. Biograf 4/2005. 20-39., 2005.
-
Doporučená:
Nyíri, P. Mobilita, podnikání a sex. In. Biograf 36/2005. 3-23., 2005.
-
Doporučená:
Anderle, V. Nepotopitelná třída: Rodinné zázemí v sebeprezentaci českých postkomunistických podnikatelů. Biograf 18-19/1999. 41 - 60, 1999.
-
Doporučená:
Konopásek, Z. Od černé knihy k černé skříňce: Komunismus relativizujícíma očima. Biograf 18-19/1999. 3-24., 1999.
-
Doporučená:
Kamberský, P. Prolínání světů. S-Obzor 4/1994. 12 - 27., 1994.
-
Doporučená:
Creswell, John W. Qualitative inquiry and research design : Choosing among five approaches. 2nd ed. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007. ISBN 9-781-4129-1607-3.
-
Doporučená:
Bernard, H. Russell. Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1403-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
34
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod |
vyjmenovat a popsat základní kvalitativní metody |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvalitativních metod |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie a náležitosti spojené se zvoleným tématem bigrafické metody |
charakterizovat a vyložit zvolené teoretické přístupy využité během biografické metody |
charakterizovat a vyložit zvolené metody využité během biografické metody |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat stěžejní poznatky vyplývajícího z biografické metody |
samostatně kriticky zhodnotit získané poznatky |
samostatně demonstrovat a aplikovat zvolené metody výzkumu aplikované při realizaci biografické metody |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|