|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / CHUS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
CHUS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Chudoba a sociální vyloučení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/EXK
|
Vyloučené předměty
|
KSA/SEX a KSS/EXK
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními sociologickými teoriemi a konceptualizacemi chudoby, marginalizace, segregace a dalších produktů sociální stratifikace. Největší pozornost je věnována teoriím sociální exkluze. V průběhu kurzu jsou postupně představeny a prozkoumány jednotlivé dimenze procesu sociální exkluze (zejm. prostorová, ekonomická, politická, kulturní a symbolická). Jednotlivé teorie a dimenze sociální exkluze jsou o seminářích diskutovány na základě četby relevantní teoretické literatury a výzkumných zpráv z recentních výzkumů. Sledována je též sociální politika EU a ČR, která si boj proti sociální exkluzi klade jako jeden z hlavních momentů své sociální politiky.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Řízené samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích.
|
Požadavky na studenta
|
prezentace na semináři, závěrečná práce, ústní pohovor, test V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1. Základní koncepty, teorie, autoři
2. Významné koncepce sociální exkluze I.
3. Významné koncepce sociální exkluze II.
4. Ekonomické aspekty sociální exkluze I.
5. Ekonomické aspekty sociální exkluze II.
6. Prostorové aspekty sociální exkluze I.
7. Prostorové aspekty sociální exkluze II.
8. Symbolické aspekty sociální exkluze
9. Politické aspekty sociální exkluze
10. Sociální exkluze jako forma sociální kontroly
11. Formy adaptace na sociální vyloučení
12. Výzkum sociální exkluze
13. Sociální exkluze a sociální politika
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mareš, Petr. Sociologie nerovnosti a chudoby. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-61-3.
-
Základní:
Young, Jock. The exclusive society : social exclusion, crime and difference in late modernity. London : Sage Publications, 1999. ISBN 0 80398151 1.
-
Základní:
Wilson, William Julius; Taub, Richard P. There goes the neighborhood : racial, ethnic, and class tensions in four Chicago neighborhoods and their meaning for America. New York : Vintage Books, 2007. ISBN 978-0-679-72418-6.
-
Základní:
Wilson, William J. When work disappears : the world of the new urban poor. New York : Vintage Books, 1997. ISBN 0-679-72417-6.
-
Rozšiřující:
Room, G. (ed.). Beyond the threshold: the measurement and analysis of social exclusion. Bristol: The Policy Press, 1995.
-
Rozšiřující:
Šimíková, I.; Vašečka, I. Mechanismy sociálního vyčleňování romských komunit na lokální úrovni a nástroje integrace. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-7364-009-0.
-
Rozšiřující:
Sommerville, P., Steele, A. (eds.). Race, Housing and Social Exclusion.
-
Rozšiřující:
Byrne, D. Social Exclusion. Buckingham: Open University Press, 1999.
-
Rozšiřující:
Pierson, J. Tackling Social Exclusion. Routledge, 2002.
-
Doporučená:
Sibley, D. Geographies of Exclusion: Society and Difference in the West. London: Routledge, 1995.
-
Doporučená:
Kahn, J. S. Modernity and Exclusion. London: Sage, 2001.
-
Doporučená:
Wacquant, Lo?c. Punishing the poor : the neoliberal government of social insecurity. Durham : Duke University Press, 2009. ISBN 978-0-8223-4422-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
33
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyložit sociologické teorie a konceptualizace chudoby, marginalizace, segregace a dalších produktů sociální stratifikace. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi sociální exkluze. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé konsekvence vývoje moderních společností s ohledem na problematiku chudoby, marginalizace, segregace a dalších produktů sociální stratifikace. |
popsat stěžejní metody využívané při studiu chudoby, marginalizace, segregace a dalších produktů sociální stratifikace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických přístupů vysvětlujících chudobu, marginalizaci, segregaci a dalších produkty sociální stratifikace. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích sociální exkluze. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností se zaměřením na studium chudoby, marginalizace, segregace a dalších produktů sociální stratifikace. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|