|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / CVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
CVP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Cvičení k výzkumným projektům
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz syntetizuje a dále rozvíjí metodologické znalosti studentů a to zejména v oblasti výzkumu kauzálních vztahů v sociologii. Metodologické postupy jsou ilustrovány na materiálu z nejvýznamnějších klasických i soudobých studií. Soudobé studie jsou pak vybírány s ohledem na zmapování celého spektra dnes používaných postupů z posledních několika málo ročníků nejvýznamnějších odborných časopisů. Kurz běží paralelně s kurzem "Metodologie výzkumných projektů". Integrální součástí kurzu je řízené samostudium předepsané literatury (které nahrazuje část týdenní hodinové dotace kurzu) a její zpracování pro potřeby kolektivních i individuálních konzultací a studentských prezentací.
|
Požadavky na studenta
|
- předložení písemných prací k zadaným tématům
|
Obsah
|
1. kvazi-experiment
2. proti-faktový model (counterfactual)
3. randomizovaný experiment
4. analýza věku, kohorty a období
5. korekce samovýběru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mason, William M. a Herbert L. Smith. "Age-period-cohort analysis and the study of deaths from pulmonary tuberculosis. " New York: Springer-Verlag, 1985.
-
Základní:
Harding, David. "Counterfactual models of neighborhood effects: the effect of neighborhood poverty on dropping out and teenage pregnancy. " American Journal of Sociology 109: 676-719., 2003.
-
Základní:
Willis, Robert J. a Sherwin Rosen. "Education and Self-Selection. " Journal of Political Economy 87 (Supplement): S7-S36, 1979.
-
Základní:
Loring, Marti a Brian Powell. "Gender, race, and DSM-III: a study of the objectivity of psychiatric diagnostic behavior. " Journal of Health and Social Behavior 29: 1-22, 1988.
-
Základní:
Almond, Douglas. "Is the 1918 influenza pandemic over? Long-term effects of in utero influenza exposure in the post-1940 U.S. population. " Journal of Political Economy 114, 2006.
-
Základní:
Berelson, Bernard. "Romania's 1966 anti-abortion decree: the demographic experience of the first decade. " Population Studies 33: 209-22, 1979.
-
Základní:
Campbell, Donald T. a H. Laurence Ross. "The Connecticut crackdown on speeding: time-series data in quasi-experimental analysis. " Law and Society Review 3: 33-53, 1968.
-
Doporučená:
Lynch, Scott M. "Cohort and Life-Course Patterns in the Relationship Between Education and Health: A Hierarchical Approach. " Demography 40: 309-332, 2003.
-
Doporučená:
Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.
-
Doporučená:
Sieben, Inge, Johannes Huinink a Paul M. de Graaf. "Family Background and Sibling Resemblance in Educational Attainment: Trends in the Former FRG, the Former GDR, and the Netherlands. " European Sociological Review 17: 401-430, 2001.
-
Doporučená:
Manski, Charles F. "Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. " Journal of Human Resources 31: 709-33, 1996.
-
Doporučená:
Gerber, Theodore P. "Membership Benefits or Selection Effects? Why Former Communist Party Members Do Better in Post-soviet Russia. " Social Science Research 29: 25-50, 2000.
-
Doporučená:
Gamoran, Adam a Robert D. Mare. "Secondary School Tracking and Educational Inequality: Compensation, Reinforcement, or Neutrality?. " American Journal of Sociology 94: 1146-1183, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
12
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit variabilitu kauzálních vztahů v sociologii a znát obecná kritéria pro stanovení interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment). |
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)). |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů. |
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|