|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / DEVZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
DEVZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociologie deviantního chování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/DEV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz uvádí studenty do problematiky studia "deviace", "patologie", "(ab)normality" a "(non)konformity" ve společenských vědách, přičemž velký důraz je kalden na přísné oddělení normativních a analytických (vědeckých) přístupů. Kurz představuje a shrnuje dosavadní přístupy a paradigmata ke studiu "deviantního" chování a sleduje nejen to, jak se vyvýjel (pod)obor sociologie deviantního jednání, ale také to, jak se vyvýjel a jak se re-definoval předmět jejího zájmu. Vedle základních teorií, konceptů a jejich autorů budou představeny nejvýznamnější výzkumné projekty a jejich autoři. V rámci kritického přístupu k předmětu zájmu se bude kurz věnovat též takovým tématům, jako je formální sociální kontrola, vztah k politice i roli formálních institucí v procesu produkce a represe sociálně deviantního jednání.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Řízené samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích.
|
Požadavky na studenta
|
Týdenní písemná shrnutí, závěrečná práce, ústní pohovor
|
Obsah
|
(1) úvod do problematiky, základní koncepty a pojmy
(2-3) sociologické a nesociologické přístupy k sociální deviaci
(4) pozitivistický přístup k deviantnímu chování
(5-6) subkulturní teorie deviace
(7) teorie deference (zadržování)
(8) teorie labelingu
(9) sekundární deviace
(10-11) formální a neformální sociální kontrola
(12-13) role státu v produkci a represi deviantního chování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foucault, Michel. Dohlížet a trestat : kniha o zrodu vězení. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-96-9.
-
Základní:
Goffman, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Základní:
Cohen, Stanley. Visions of Social Control: Crime, Punishment and Classification. Cambridge and Oxford: Polity Press and Blackwell Publishers, 1985.
-
Rozšiřující:
Anderson, Elijah. Code of the street : Decency, violence, and the moral life of the inner city. New York : W.W.Norton & Company, 2000. ISBN 0-393-32078-2.
-
Rozšiřující:
Noaks, Lesley; Wincup, Emma. Criminological research : understanding qualitative methods. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7407-5.
-
Doporučená:
Parnell, Philip; Stephanie C. Kane. Crime´s Power: Anthropologists and the Ethnography of Crime. New York and Hampshire: Palgrave Macmillan, 2003.
-
Doporučená:
Madison, D. Soyini. Critical ethnography : method, ethics, and performance. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2916-9.
-
Doporučená:
Ferrel, Jeff; Keith Hayward; Wayne Morrison; Mike Presdee. Cultural Criminology Unleashed. London: Glasshouse Press, 2004.
-
Doporučená:
Cohen, Albert. Delinquent Boys: The Culture of the Gang. New York: Free Press of Glencoe, 1955.
-
Doporučená:
Freilich, Morris; Douglas Raybeck; Joel Savishinsky. Deviance: Anthropological Perspectives. New York: Bergin & Garvey, 1991.
-
Doporučená:
Best, Joel. Deviance: Career of a Concept. Belmont: Wadsworth / Thompson Learning, 2004.
-
Doporučená:
Becker, Howard. Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance. New York: Free Press, 1964.
-
Doporučená:
Garland, David. The culture of control : crime and social order in contemporary society. Oxford : Oxford Univerzity Press, 2001. ISBN 0-19-925802-3.
-
Doporučená:
Maguire, Mike; Morgan, Rod; Reiner, Robert. The Oxford handbook of criminology. Oxford : Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-924937-7.
-
Doporučená:
Erikson, Kai. Wayward Puritans: A Study in the Sociology of Deviance. New York: Wiley, 1966.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat sociologickou terminologii. |
používat sociologickou metodologii. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst v anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a popsat soudobé i historické přístupy ke studiu problematiky sociální deviace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky hodnotit přístupy ke studiu problematiky sociální deviace. |
navrhnout výzkumný projekt. |
volit adekvátní metody sběru a analýzy dat. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|