|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / EMOZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
EMOZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie emocí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ačkoliv přemýšlíme o emocích jako o aspektu lidské existence a individuálním prožitku, který považujeme za přirozený, emoce jsou sociálním konstruktem. Lze tedy emoce studovat z odlišných sociologických perspektiv, které odhalují, jak jsou emoce, něco tak individuálního a samozřejmého, utvářeny, jak se jim učíme a jak jsou zakořeněné v mocenských vztazích.
Sociologický přístup ke studiu emocí nám umožňuje hledat odpovědi na otázky typu: Co je emoce? Jak jsou emoce sociálně a kulturně formované? Jak jsou emoce společností kontrolovány a jak naše emoce dopadají na sociální život? Jak se naše emoce týkají rasy, třídy, genderu a skupinové dynamiky?
Cílem kurzu je představit sociologickou perspektivu ve vztahu k emocím a porozumět tomu, jak jsou naše emoce, obecně pojímány jako vnitřní prožitky, konstruovány a jak naše interakce s jinými utváří to, co mi cítíme a jaké emoce vyjadřujeme. Kurz bude složen z přednášek a seminářů, během nichž si studující osvojí základní koncepty a širší znalosti, které jim umožní komplexněji pohlížet na emoce a jejich sociální povahu. V kurzu je proto věnována stěžejní pozornost jak konceptualizaci emocí sociologickou perspektivou tak zejména je kladen důraz na způsoby možného zkoumání a měření. Studenti si osvojí empirické a metodologické schopnosti v této oblasti. Zvláštní důraz v kurzu je kladen na ty metodologické přístupy, které umožňují měřit intenzitu a dopady emocí na život a rozvoj jedinců a skupin.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: průběžná četba zadané literatury, aktivní účast na seminářích a písemná práce (na základě předem stanovené formy zadané vyučujícím)
Zkouška: písemná nebo ústní
|
Obsah
|
1. Co je emoce? Přístupy ke studiu emocí
2. Emoční socializace
3. Emoční práce, carework
4. Emoce a nerovnost: gender, rasa a třída
5. Emoční deviace
6. Emoce a identita
7. Emoce a sociální změna
8. Emoce jako komodita (kapitalismus, spotřeba)
9. Emoce a bezpečnost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
charakterizovat základní metodologické postupy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
číst odborné texty v anglickém jazyce. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti sociologie emocí. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku sociální podmíněnosti emocí. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalosti a dovednosti na porozumění praktickým příkladům toho, jak jsou emoce vyjadřované v různých sociálních a kulturních kontextech. |
popisovat, jak rasa, třída, gender, pohlaví, věk a status určuje, které emoce jsou společensky akceptovatelné pro jedince, kteří sdílejí stejnou kulturu. |
kriticky srovnávat genderovanou emoční zkušenost mužů a žen. |
analyzovat, jak emoční pravidla a očekávání posilují nerovnosti ve společnosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|