|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / FTY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
FTY
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Feministické teorie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/FT
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz mapuje historický a společenský kontext vzniku feminismu. Zaměřuje se přitom na specifika jednotlivých vln feminismu. Cílem kurzu je seznámit studenty/ky se základními pojmy feminismu a jeho dílčími proudy. Důraz přitom bude kladem na diverzitu teoretických východisek jednotlivých přístup (marxistický, liberální, radikální, postmoderní...). Kurz prostřednictvím konkrétních problémů tematizovaných jednotlivými feministickými proudy zdůrazňuje rozmanitost feministického myšlení. Studenti/ky se v rámci kurzu seznámí se základními východisky feministické kritiky společenského uspořádání a teoretického uchopování problematiky pohlaví. Kurz zároveň diskutuje otázku angažované vědy, epistemologie a metodologie feministického výzkumu. Zvláštní pozornost je pak věnována historii a společenskému kontextu formování feminismu v českém prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná/písemné práce, písemná zkouška. Průběžná práce s předepsanou literaturou.
|
Obsah
|
1) Historické a společenské podmínky vzniku feminismu. Feminismus rovnosti a diference. První vlna feminismu.
2) Dílo Simone de Beauvoir. Klasická sociologie a feminismus.
3) Druhá vlna feminismu - historický kontext jejího vzniku. Feminismus a sociální hnutí. Vztah teorie a politiky.
4) Liberální feminismus. Jeho východiska a kritika. Téma volebního práva žen.
5) Marxistický a socialistický feminismus.
6) Radikální feminismus - libertariánský a kulturní proud.
7) Psychoanalytický feminismus. Postmoderní feminismus.
8) Ekofeminismus. Postkoloniální teorie a kritika "západního" feminismu.
9-10) Feminismus dekonstrukce. Kritika kategorie "žena". Dílo Judith Butler.
11) Feminismus v českém prostředí. Specifika jeho formování. Feminismus v (post)komunistických zemích.
12) Feministické epistemologie a metodologické přístupy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií : klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85850-67-2.
-
Základní:
Nagl-Docekal, Herta. Feministická filosofie : výsledky, problémy, perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-68-7.
-
Základní:
Horská, Pavla. Naše prababičky feministky. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-380-0.
-
Základní:
Barša, Pavel. Panství člověka a touha ženy : feminismus mezi psychoanalýzou a poststrukturalismem. Praha : SLON, 2002. ISBN 80-86429-06-7.
-
Základní:
Fricker, Miranda; Hornsby, Jennifer. The Cambridge companion to feminism in philosophy/. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-62469-X.
-
Rozšiřující:
Beauvoir, S. Druhé pohlaví. Praha: Orbis, 1996.
-
Doporučená:
Elshtain, Jean Bethke. Veřejný muž, soukromá žena : ženy ve společenském a politickém myšlení. 1. vyd. Praha : ISE, 1999. ISBN 80-86130-07-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
37
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
schopnost studentů/tek číst a dále zpracovávat anglicky psaný odborný text |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti/ky jsou schopni rozlišit mezi jednotlivými proudy feministického myšlení. Jsou schopni jednotlivá díla a směry zasadit do historiského kontextu, rozlišit jejich východiska a úvést je do vzájemných souvislostí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|