|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / KOV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
KOV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Klasické sociologické výzkumy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/KSV
|
Vyloučené předměty
|
KSS/KSV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s klasickými sociologickými výzkumy od počátků sociologického empirického zkoumání až do poloviny šedesátých let. Velká pozornost je věnována výzkumným pracím Chicagské školy dvacátých a třicátých let a přínosům výzkumné dílny P. F. Lazarsfelda v Evropě i v USA. Důraz je kladen na přínos jednotlivých výzkumných projektů vůči rozvoji sociologického výzkumu i jeho metodologie.Kurz předpokládá u studentů schopnost číst anglicky.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce a prezentace seminární práce. Od všech studentů se očekává průběžné studium zadané literatury, příprava krátké prezentace jednoho klasického výzkumu a 1-2 stránkové teze. Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt). Student je povinen sledovat elektronickou nástěnku katedry sociologie.
|
Obsah
|
1. Počátky sběru empirických dat: sociálně správní a sociálně-statistická motivace, Dílo
J.A.Queteleta. Počátky empirických sociologických výzkumů v Evropě: Spolek pro sociální
politiku, M.Weber, F.LePlay, Hnutí Social Survey.
2. W.I. Thomas - F.Znaniecki: Polský sedlák v Evropě a v Americe
3. Rozvoj amerických universit a počátky rozvoje americké empirické sociologie. Chicagská
sociologická škola a první fáze institucionalizace empirického sociologického výzkumu.
4. Slavné výzkumy Chicagské školy: H.W.Zorbaugh: The Gold Coast and the Slum; C.Shaw:
The Jack-Roller; N.Anderson: The Hobo, F.Thrasher: The Gang, L.Wirth: The Ghetto a další.
5. R. Lynd - H.Lynd: Middletown, Middletown in Transition
6. P.Lazarsfeld - Marie Jahoda - H.Zeisel: Marienthal
7. Princeton Radio Project - Významné komunikační studie 40.let.: Radio and the Printed
Page, Invasion from Mars, Mass Persuassion, Patterns of Influence.
8. Druhá fáze institucionalizace empirického sociologického výzkumu. Prosazení
technologického, organizačního a finančního zabezpečení empirického výzkumu.
9. W.F. Whyte: The Street Corner Society
10. S. Stouffer a kol: American Soldier I. II.
11. P.Lazarsfeld - B.Berelson - H.Gaudet: The People's Choice
12. E.Katz - P.Lazarsfeld: Personal Influence
13. Přínos klasických studií soudobé metodologii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V Google Classroom, v Courseware a někdy přímo v Portálu jsou k dispozici pravidelně ve výuce používané elektronické opory. Studenti je využívají pro studium a pro prezentace v seminářích. Opory byly vytvořeny za situace online výuky za epidemie COVID 19 a natolik se osvědčily, že je používáme i nadále.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cuin, Charles-Henry; Gresle, François. Dějiny sociologie. Praha : SLON, 2004. ISBN 80-86429-33-4.
-
Základní:
Jeřábek, Hynek. Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-342-3.
-
Základní:
Bulmer, M. The Chicago School of Sociology. Institutionalization, diversity, and the rise of sociological research. Chicago Press, 1984.
-
Doporučená:
Jeřábek, H. Hadley Cantril a Robert K. Merton. dva výzkumy mimořádného působení rozhlasového vysílání: "Invasion from Mars" a "War Bond Drive".. Sociologický časopis 32, 1996.
-
Doporučená:
Kern, H. Empirische Sozialforschung. Ursprünge, Ansätze, Entwicklungslinien. München. Verlag C. H. Beck, 1982.
-
Doporučená:
Lazarsfeld, P. F., Landau, D. Quetelet, Adolphe. In: International Encyclopedia of the Social Sciences. Vol. XIII. New York. Macmillan & Free Press, 1968.
-
Doporučená:
Jeřábek, H., Remr, J. (eds.). Klasické sociologické výzkumy. ISS FSV UK. Praha., 1993.
-
Doporučená:
Jeřábek, Hynek. Lazarsfeldova metodologie pro výzkum veřejného mínění. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislo. 2006.
-
Doporučená:
Jeřábek, Hynek. Lazarsfeldovy klíčové sociologické výzkumy 30.a 40.let. In. Schenk,Juraj a kol.
-
Doporučená:
Lazarsfeld, P. F., Oberschall, A. R. Max Weber and Empirical Social Research. American Sociological Review 30, 1965.
-
Doporučená:
Paul Felix Lazarsfeld. Návraty k myšlienkovému dedičstvu. Bratislava. Sofa, 2003.
-
Doporučená:
Jeřábek, H. Panelové šetření - metoda a výsledky výzkumu ?The People's Choice'.. Sociologický časopis, vol. 36, č. 2, str. 201-220.
-
Doporučená:
Jeřábek, H. Paul Felix Lazarsfeld - klasik sociologického výzkumu. Sociologický časopis 30, 1994.
-
Doporučená:
Jeřábek, H. Počátky Lazarsfeldovy politické sociologie - The People's Choice. Sociální determinanty voličova rozhodování.. Sociologický časopis, vol. 36, č. 1, str. 67-81, 2000.
-
Doporučená:
Jeřábek, H. Marienthal. Sociologický časopis 33. 1997.
-
Doporučená:
Madge, John. The origins of scientific sociology. New York : The Free Press, 1962.
-
Doporučená:
Jeřábek, Hynek. Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. (Lazarsfeldova výzkumná dílna.). Naše společnost [online] ISSN 1214-438X Č. 2 (2005. 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
11
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nezbytným předpokladem pro absolvování kurz je číst v anglickém jazyce. Podmínky pro zápis: bakalářský kurz, povinně volitelný, určený pro studenty 1. ročníku bakalářského studia sociologie, mohou absolvovat i studenti ostatních oborů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základě kurzu student bude schopen:¨ - popsat okolnosti formování sběru empirických dat - dát do souvislosti zájem o sběr empirických dat s rozvojem americké sociologie - popsat jednotlivé fáze institucionalizace empirického sociologického výzkumu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|