|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / KVAZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
KVAZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kvantitativní sociologická data
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
13 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je naučit studenty zacházet se statistickým softwarem pro analýzu kvantitativních dat v sociologii - s programem STATA. STATA je velmi rozšířený univerzální program, který zvládá všechny v sociologii běžně používané statistické procedury, včetně těch nejpokročilejších. Tento kurz se ovšem primárně zaměřuje na jednoduché metody, které byly přednášeny v úvodním kurzu statistiky, jako jsou například testování průměrů, ANOVA, práce s jedno-, dvou- i vícerozměrnými tabulkami, testy dobré shody, grafické způsoby reprezentace dat a podobně. Kurz učí studenty nicméně nejenom analýze dat, ale i zásadám datového managamentu, jako jsou pořizování a čištění dat, rekódování proměnných, konstrukce nových proměnných atd.
Prakticky orientovaný kurz naučí studenty analyzovat sociologická kvantitativní data, provází je jednotlivými částmi výzkumu a připravuje je tak na samostatnou empirickou práci. Posluchači během semestru mají zvládnout práci se potřebným statistickým softwarem, analýzu dat i základy jejich interpretace. Kurz připravuje studenty na psaní empirické bakalářské nebo magisterské diplomové práce. Konkrétní zaměření pro daný rok/semestr bude zveřejněno v podrobném sylabu na stránkách vyučujícího v době předzápisu. Proto studentům doporučujeme podrobný sylabus konzultovat ještě před zapsáním.
|
Požadavky na studenta
|
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
Studenti se orientují v probírané literatuře. Studenti vypracují: - kritické reflexe zadané literatury - návrh výzkumu - zprávu ze sběru dat/ technickou informaci o použitých datech - vlastní analýzu dat - zprávu z výzkumu
Studenti připomínkují návrhy výzkumu svých kolegů. Studenti si samostatně opatří vhodná data. Studenti prezentují předběžnou verzi výzkumné zprávy. Studenti připomínkují předběžné verze výzkumných zpráv svých kolegů. Studenti obhájí svou finální výzkumnou zprávu.
|
Obsah
|
1. typy a zdroje dat
2. tabulární analýza/analýza asociací
3. popisné statistiky
4. interpretace dat
5.-6. program STATA
7. podoba datové matice
8. zadávání dat
9.-10. datový management
11. popisné statistiky ve STATě
12. program Stat-Transfer
13. samostatné zpracování výzkumné zprávy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Základní informace a studijní materiály můžete najít na CourseWare předmětu KSS/KVAS.
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kss/kvas/zaverecna_prace.html
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. František Kalvas, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. František Kalvas, Ph.D. (40%),
PhDr. Eva Krulichová, Ph.D. (60%),
-
Cvičící:
PhDr. Eva Krulichová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eva Krulichová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Acock, Alan C. A gentle introduction to STATA. College Station : Stata Press, 2006. ISBN 1-59718-009-2.
-
Základní:
Hamilton, Lawrence C. Statistics with STATA : updated for version 9. Belmont : Brooks/Cole, 2006. ISBN 0-495-10972-X.
-
Základní:
Becker, Howard Saul. Writing for social scientists : how to start and finish your thesis, book, or article. Chicago : University of Chicago Press, 1986. ISBN 0-226-04108-5.
-
Doporučená:
Rabe-Hesketh, S., Everitt, B. A Handbook of Statistical Analyses Using Stata. (3rd. Ed.). Boca Raton. Chapman & Hall/CRC, 2004.
-
Doporučená:
Fox, John. Applied regression analysis, linear models, and related methods. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1997. ISBN 0-8039-4540-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
24
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod
|
vyjmenovat a popsat základní kvantitativní metody |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů
|
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie a náležitosti spojené se zvoleným tématem kvantitativního výzkumu |
charakterizovat a vyložit zvolené teoretické přístupy využité běham kvantitativního výzkumu |
charakterizovat a vyložit zvolené metody využité během kvantitativního výzkumu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat stěžejní poznatky vyplývajícího z kvantitativního výzkumu |
samostatně demonstrovat a aplikovat zvolené metody výzkumu aplikované při realizaci kvantitativního výzkumu |
samostatně kriticky zhodnotit získané poznatky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|