|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / MV2Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
MV2Y
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metody výzkumu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/MV2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznamuje studenty se základními metodami výzkumu v sociologii a zejména se věnuje metodám kvalitativním. Kurz začíná přehledem různých možných uspořádání kvalitativního výzkumu, jeho epistemologickými základy a praktickým provedením. Kurz se zejména zaměřuje na metodu kvalitativního rozhovoru (nestrukturovaného i polostrukturovaného) a na metodu zúčastněného pozorování (ve všech jeho různých podobách). Kurz rovněž studenty provází základními způsoby zpracování kvalitativní informace, kódováním dat a jejich interpretací. V přednáškách je studentům předložen základní přehled současného vědění v dané oblasti a toto vědění poté studenti procvičují v seminářích při práci na vlastních projektech. Část hodinové dotace kurzu proběhne formou řízené samostatné práce studentů. Kurz předpokládá u studentů schopnost číst anglicky.
|
Požadavky na studenta
|
- zpracování projektu výzkumu - vypracování průběžně zadaných tří až pěti úkolů - písemný test - písemná a ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Paradigmata a perspektivy; epistemologie kvalitativního výzkumu
2. Kroky při kvalitativním výzkumu (formulace výzkumné otázky, přehled literatury, výzkumný projekt apod.)
3. Etnografie
4. Grounded theory
5. Kvalitativní případové studie a další přístupy (konverzační analýza, diskurzivní analýza apod.)
6. Zúčastněné pozorování
7. Kvalitativní interview (etnografické, polostrukturované apod.)
8. Narativní přístup a life stories
9. Focus groups
10. Dokumenty v kvalitativním výzkumu (od fieldnotes, deníků a dopisů až ke kronikám)
11. Principy analýzy kvalitativních dat (redukce, expozice a komplikace dat; organizace dat čili jejich kódování)
12. Etické aspekty a pravidla kvalitativního výzkumu (etické kodexy, ochrana informátorů, anonymizace apod.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům a studentkám je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Bc. Jan Kaňák, Ph.D. (70%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
Mgr. Bc. Jan Kaňák, Ph.D. (70%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Základní:
Denzin, Norman K.; Lincoln, Yvonna S. The SAGE handbook of qualitative research. Thousands Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2757-3.
-
Doporučená:
ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory. Praha : Český normalizační institut, 2002.
-
Doporučená:
O´REILLY K. Ethnographic methods. New York: Routledge, 2005.
-
Doporučená:
Atkinson, Paul. Handbook of ethnography. London : SAGE Publications, 2007. ISBN 978-1-4129-4606-3.
-
Doporučená:
Bernard, H. R. Handbook of Methods in Cultural Anthropology. Zalnut Creek. Altamira, 1998.
-
Doporučená:
Bernard, H. Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Lanham : Altamira Press, 2006. ISBN 978-0-7591-0869-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
17
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní společenské jevy na úrovni středoškolského učiva. |
popsat formování základních sociálních trendů formujících vývoj společnosti na úrovni středoškolského učiva. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit variabilitu kvalitativních metod. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi kvalitativními metodologickými přístupy. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající kvalitativních metod. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy metodologických nuancí při aplikaci kvalitativních metod. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých verzí kvalitativních metod. |
samostatně kriticky zhodnotit kvalitativní metody. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|