|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / OBMY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
OBMY
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecná sociologická metodologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/OBM
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Záměrem kurzu je prezentovat a systematizovat soubor poznávacích a metodologických postupů, jenž jsou aplikovány v sociologii. Cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice, seznámit je se základními sociologickými paradigmaty, s ústředními představiteli každého proudu a jeho historickým vývojem a pomoci jim s volbou jejich vlastního výzkumného přístupu s ohledem na substantivní otázky, kterým se chtějí věnovat. Kurz rovněž shrnuje příspěvek otců zakladatelů k metodologii sociologie, např. Weberovu nehodnotící sociologii, Durkheimův sociologický redukcionismus a další. Jádrem kurzu je, aby si studenti prakticky osvojili zamlčené předpoklady spojené s tvorbou dotazníků či rozhovorů (polostrukturované a strukturované.)
|
Požadavky na studenta
|
- praktická cvičení jsou realizována přímo v terénu
- studující procvičují senzitivitu pro zammlčené předpoklady, které jsou nedílnou součástí kvantitativních i kvalitativních šetření
- nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky, která je postavena i na samostudiu, jež je řízené vyučujícím.
- texty na semináře a texty pro cvičení student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
1. Úvod, představení kurzu a podmínek zakončení
2.-3. Teorie a metoda v moderní sociologii - současná paradigmatická struktura
4. Základní otázky metodologie vědy
5. Princip komplementarity
6. Předvídání v sociologických teoriích
7. Jazyk empirického výzkumu
8. Operacionalizace a její problémy - tři typy kritiky operacionalismu
9. Problémy v kvantitativních přístupech
10. Problémy v kvalitativních přístupech
11.-12. Porozumění a interpretace - hermeneutika
13. Hodnotící vs. nehodnotící přístup
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Lukáš Dirga, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lukáš Dirga, Ph.D. (50%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Mgr. Lukáš Dirga, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lukáš Dirga, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Švantner, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Winch, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-035-7.
-
Základní:
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Základní:
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Základní:
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Dvanáct omylů sociologie. Praha, 1995. ISBN 80-85850-09-5.
-
Doporučená:
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Doporučená:
Berger, P. Pozvání do sociologie. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Bernard, H. R. Research Methods in Anthropology. Qualitative and Quantitative Approaches. Oxford, Altamira Press, 1999.
-
Doporučená:
Berger, Peter; Luckmann, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury. 1999..
-
Doporučená:
Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
34
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů |
popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat koncepty a teoretická zdůvodnění vztahující se k problematice využívání a aplikaci metodologických postupů v sociologii. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, koncepty a teoretická zdůvodnění vztahující se k problematice využívání a aplikaci metodologických postupů v sociologii. |
typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|