|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / PNS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
PNS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Penitenciární sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/1PNS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům oblast penitenciární sociologie, která není v kontextu české sociologie příliš reflektována. Vězeňský svět představuje část společenského prostoru, který je od většinové společnosti oddělen vysokými zdmi a mřížemi. Přesto se však jedná o jednu z klíčových oblastí života společnosti, která dlouhodobě přitahuje pozornost nejen sociálních vědců. Ruku v ruce se sociální a fyzickou izolovaností vězeňského prostředí jde řada mýtů a stereotypů, které se k životu za mřížemi váží. Jedním z důležitých úkolů penitenciární sociologie je tyto stereotypy vyvracet a poodkrývat roušku tajemna, která vězeňský svět halí.
Studenti se během kurzu seznámí s historií vývoje oboru penitenciární sociologie, s hlavním teoretickými díly a metodologickými postupy. Pozornost bude vztažena také k oblasti českého vězeňství, jeho historii, aktuálním tématům a k výzkumům českého vězeňství v rámci české penitenciární sociologie.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných prací, závěrečná písemná a ústní zkouška, studium zadané literatury.
|
Obsah
|
- klíčové teoretické a metodologické přístupy v penitenciární sociologii
- historický vývoj penitenciární sociologie
- historie a současnost českého vězeňství a jeho odborná reflexe
- česká penitenciární sociologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Dohlížet a trestat : kniha o zrodu vězení. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-96-9.
-
Doporučená:
Matthews, Roger. Doing time : an introduction to the sociology of imprisonment. 1999. ISBN 0-333-75231-7.
-
Doporučená:
Zyl Smit, Dirk van; Dünkel, Frieder. Imprisonment today and tomorrow : international perspectives on prisoners´rights and prison conditions. Second edition. The Hague : Kluwer Law International, 2001. ISBN 90-411-1581-1.
-
Doporučená:
Drenkhahn, Kirstin; Dudeck, Manuela; Dünkel, Frieder. Long-term imprisonment and human rights. 2014. ISBN 978-0-415-67912-1.
-
Doporučená:
Garland, David. Mass imprisonment : social causes and consequences. 1st pub. London : SAGE Publications, 2001. ISBN 0-7619-7324-9.
-
Doporučená:
Newman, David M.,; O'Brien, Jodi. Sociology : exploring the architecture of everyday life : readings. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8827-0.
-
Doporučená:
Garland, David. The culture of control : crime and social order in contemporary society. Oxford : Oxford Univerzity Press, 2001. ISBN 0-19-925802-3.
-
Doporučená:
Zimbardo, Philip G. The Lucifer effect : understanding how good people turn evil. New York : Random House Trade Paperbacks, 2008. ISBN 978-0-8129-7444-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
27
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
53
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat a vysvětlit základní sociologické teorie |
- charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů |
- číst odborné texty v anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
- aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyložit teoretické modely v oblasti penitenciární sociologie |
- vyložit metodologické postupy v oblasti penitenciární sociologie |
- vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie v oblasti penitenciární sociologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů v oblasti penitenciární sociologie |
- samostatně kriticky zhodnotit teoretické a metodologické přístupy v oblasti penitenciární sociologie |
- samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu vězeňského prostředí a témat s ním souvisejících |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|