|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / RSZZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
RSZZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Rodina a sociální změna
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům příbuzenství a rodinu v perspektivě nových příbuzenských studií a poukázat na jejich souvislot s širšími sociálními oblastmi (převážně gender, etnicita, rasa a sociální třída), které jsou tradiční doménou dalších sociologických subdisciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Detailní znalost předepsané literatury. Aktivní účast na seminářích. Kurz bude probíhat částečně formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu. Na počátku semestru bude určen rozvrh čtení na každý týden. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích. U vybraných položek doporučené literatury budou vybraní studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý student bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1. úvod- studium příbuzenství a rodiny
2. příbuzenství - vymezení základních konceptů
3. příbuzenství, rodina a sociologická perspektiva
4. příbuzenství, rodina a antropologická perspektiva
5. příbuzenství, rodina a historická perspektiva
6. příroda, kultura a koncept příbuzenství
7. příbuzenství, rodina a nové reprodukční technologie
8. příbuzenství, rodina a gender
9. redefinice příbuzenství - prokreační a sociální rodina
10. redefinice příbuzenství - prokreační a sociální rodina
11. etnicita, rasa, sociální třída a rodina
12. rodina v kontextu sociálních sítí
13. výzkumy rodiny v ČR
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Casper, Lynne M.; Bianchi, Suzanne M. Continuity and change in the American family. Thousand Oaks : Sage Publications, 2002. ISBN 0-7619-2009-9.
-
Základní:
Bianchi, Suzanne M.; Robinson, John P.; Milkie, Melissa A. Changing rhythms of American family life. New York : Russell Sage Foundation, 2006. ISBN 0-87154-136-X.
-
Základní:
Coontz, Stephanie. Marriage, a history : from obedience to intimacy or how love conquered marriage. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03407-X.
-
Rozšiřující:
Burguiere, Andre; Klapisch-Zuber, Christiane; Segalen, Martine; Zonabend, Francoise (eds.). A History of the Family. The Impact of Modernity. Vol. 2. Cambridge, Massachusetts, 1996.
-
Rozšiřující:
Holý, Ladislav. Anthropological Perspectives on Kinship. London: Pluto Press.
-
Rozšiřující:
Carsten, Janet, ed. Cultures of Relatedness, New Approaches to the Study of Kinship. Cambridge: Cambridge University Press., 2000.
-
Rozšiřující:
Maynes, Mary, Jo; Walter, Ann; Soland, Birgitte, Soland a Strasser, Ulrike (eds.). Gender, Kinship, Power. Routledge, New York, 1996.
-
Rozšiřující:
Burguiere, Andre; Klapisch-Zuber, Christiane; Segalen, Martine; Zonabend, Francoise (eds.). History of the Family. Distant Worlds, Ancient Worlds. Vol. 1. Cambridge, Massachusetts, 1996.
-
Rozšiřující:
Laslett, Peter a Wall, Richard. Household and Family in Past Time. Cambridge University Press, 1972.
-
Rozšiřující:
Parkin, Robert a Stone, Linda. Kinship and Family. An Anthropological Reader.
-
Rozšiřující:
Stone, L. Kinship and Gender, An Introduction. Boulder: WestviewPress, 1997.
-
Rozšiřující:
Stone, Linda. New directions in anthropological kinship ; Linda Stone, editor. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2001. ISBN 0-7425-0108-6.
-
Rozšiřující:
Atkinson, Jane, Monning a Errington, Shelly (eds.). Power and Difference. Gender in Island Southeast Asia.
-
Rozšiřující:
Haraway, Donna. Primate Visions. Gender, Race, and Nature in the World of Modern Science. London, 1989.
-
Rozšiřující:
Franklin, Sarah a McKinnon, Susan (eds.). Relative Values. Reconfiguring Kinship Studies. Duke University Press. London, 2001.
-
Rozšiřující:
Barrie, Thorn a Yalom, Marilyn. Rethinking the Family. Some Feminists Questions. Northeastern University Press, 1992.
-
Rozšiřující:
Goody, Jack. The Orient, the Ancient and the Primitive. System of Marriage and the Family in the Pre-Industrial Societies of Eurasia.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
21
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny vývoje teorií rodiny a příbuzenství. |
vyložit teoretická východiska a metodologické problémy spojené se studiem rodiny a příbuzenství. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými přístupy vysvětlujícími co je rodina a příbuzenství. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy zabývající se studiem příbuzenství a rodiny. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy přístupů k studiu rodiny a příbuzenství. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích rodiny a příbuzenství. |
samostatně kriticky zhodnotit paradigma sociologie rodiny a příbuzenství. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních jevů spojených se studiem rodiny a příbuzenství. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|