|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SKZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SKZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář sociální změna
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zprostředkovat na základě řízené četby a samostudia základní teoretické koncepty sociální změny s ohledem na působení sociálních hnutí. Záměrem je demonstrovat na protichůdných přístupech jednotlivých teorií obtíže s definováním sociální změny a sociálních hnutí včetně dopadů na společnost. Dále je předmětem komparací a analýz fenoménu sociálních hnutí zohlednit slabé a silné stránky interpretací vlivu doprovodných znaků změn společností jako je evoluce společnosti, civilizační proces, globalizace či např. móda. Sociální změnu a sociální hnutí coby konstitutivní elementy změny lze proto analyzovat jako významné nositele i recipienty proměn společnosti. V kurzu studenti zpracovávají obsáhlejší písemné práce, rešerše a výzkumné projekty k tématům sociální změny a aktérů sociální změny.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných prací, rešerší a projektů. Tato samostatná práce může nahradit část stanovené týdenní hodinové dotace kurzu. U vybraných položek doporučené literatury budou mimoto vybraní studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
|
Obsah
|
1. Seminární četba a diskuse nad průběžně zadávanými texty (Strukturace argumentů, možnosti rozšiřující sociologickou imaginaci a aplikace teoretických konceptů).
2. Seminární četba a diskuse nad průběžně zadávanými texty.
3. Seminární četba a diskuse nad průběžně zadávanými texty.
4. Seminární četba a diskuse nad průběžně zadávanými texty.
5. Seminární četba a diskuse nad průběžně zadávanými texty.
6. Seminární četba a diskuse nad průběžně zadávanými texty.
7. Obsahová a diskursivní analýza mediální presentace sociálních hnutí.
8. Obsahová a diskursivní analýza mediální presentace sociálních hnutí.
9. Obsahová a diskursivní analýza mediální presentace sociálních hnutí.
10. Aplikace teoretických konceptů na pochopení aktuálních sociálních změn.
11. Diskuse s hosty ze sféry sociálních hnutí.
12. Aplikace teoretických konceptů na pochopení aktuálních sociálních změn.
13. Diskuse s hosty ze sféry sociálních hnutí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0817-7.
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Individualizovaná společnost. Praha : Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1195-X.
-
Základní:
Elias, Norbert. O procesu civilizace : sociogenetické a psychogenetické studie. I., Proměny chování světských horních vrstev na Západě. Praha : Argo, 2006. ISBN 80-7203-838-9.
-
Základní:
Lemert, Charles. Social theory : the multicultural and classic readings. Boulder : Westview Press, 2004. ISBN 0-8133-4217-1.
-
Základní:
Znebejánek, František. Sociální hnutí : teorie, koncepce, představitelé. 1. vyd. Praha : SLON, 1997. ISBN 80-85850-31-1.
-
Základní:
Ritzer, George; Goodman, Douglas J. Sociological theory. Boston : McGraw-Hill, 2003. ISBN 007-123267-2.
-
Základní:
Ritzer, George. The McDonaldization : the reader. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2002. ISBN 0-7619-8767-3.
-
Rozšiřující:
Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.
-
Rozšiřující:
Ferguson, J. Development and Bureaucratic Power in Lesotho.
-
Rozšiřující:
McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
-
Rozšiřující:
Hegedus, Z. Social Movements and Social Change in Self-Creative Society: New Civil Initiatives in International Arena. International Sociology, 4 (1), s. 19-36, 1989.
-
Doporučená:
Friedman, Jonathan. Cultural identity and global process. London : SAGE Publications, 1994. ISBN 0-8039-8638-6.
-
Doporučená:
Harrington, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Doporučená:
Giddens, A. The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Berkeley: University of Califoria Press, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu sociální změna a sociální hnutí. |
vyložit teoretické modely interpretující sociální změnu a sociální hnutí. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi vysvětlujícími co je sociální změna. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé konsekvence vývoje moderních společností ve vztahu k sociálním změnám. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících co je sociální změna a sociální hnutí. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích o sociálních změnách a jejich roli v měnících se společnostech. |
samostatně kriticky zhodnotit sociologické koncepce sociální změny a sociálních hnutí. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních změna a sociálních hnutí. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|