|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SOCR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SOCR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociologie ve zdravotnictví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje vědomosti ze základů sociologie. Naučí studenta chápat složitost socializace člověka, poukazuje na problémy socializace a vlivu společenského prosředí na utváření osobnosti, na zákonitosti vývoje a problematiku zdraví a nemoci ze sociologického hlediska. Seznamuje studenty z výsledky sociologických výzkumů.
|
Požadavky na studenta
|
písemná práce, písemný test
|
Obsah
|
- sociologie jako vědecká disciplína. Předmět, vývoj a teoretická východiska.
- základy sociologické výzkumné metodologie
- problematika socializace a sociální role
- sociální útvary. Skupiny. Sociální vztahy v kolektivu. Postavení jedince v sociální skupině.
- sociologie rodiny - funkce rodiny, různé rodinné formy v současné české společnosti
- deviace a sociální kontrola
- etnikum, rasa a sociální exkluze, .
- zdraví a nemoc, problematika civilizačních chorob. Návyková onemocnění, psychická onemocnění. Problematika úrazů, chorob z povolání.
- tělesnost a problematika zdravotně postižených
- profese a semiprofese ve zdravotnictví
- gender ve zdraví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Alan, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Praha, 1996. ISBN 80-85850-14-1.
-
Základní:
Petrusek, Miloslav. Sociologie : občanská nauka (základy společenských věd). Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25981-2.
-
Základní:
Urbánek, Eduard; Buriánek, Jiří. Základy sociologie : učební text pro střední školy. Praha : S & M, 1991. ISBN 80-900096-6-2.
-
Základní:
Gillernová, Ilona; Buriánek, Jiří. Základy společenských věd. Základy psychologie, sociologie : pro střední školy. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-749-9.
-
Doporučená:
Surynek, A., Komárková, R., Kašparová, E. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu. Praha: VŠE, 1999.
-
Doporučená:
Možný, Ivo. Moderní rodina : Mýty a skutečnosti. Brno : Blok, 1990. ISBN 80-7029-018-8.
-
Doporučená:
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
-
Doporučená:
Buriánek, Jan. Sociologie. Praha: Fortuna, 1996.
-
Doporučená:
Bártlová, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
Doporučená:
Birchenall, M., Birchenall, P. Sociololy as Applied to Nursering and Health Care. Philadelphia: W.B. Saunders Company, 1998.
-
Doporučená:
Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Úvod do sociologie. Praha, 1992. ISBN 80-901059-7-1.
-
Doporučená:
Lamser, Václav. Základy sociologického výzkumu. Praha : Svoboda, 1966.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvalitativních metod. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci. |
vyložit různé metodologické přístupy a jejich dopad na různé verze studia zdraví. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými a metodologickými přístupy při studiu zdraví. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zamřené na problematiku zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu zdraví. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých teorií a metod při studiu zdraví. |
samostatně kriticky zhodnotit konceptualizaci, teorie a metody využívané při studiu zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium zdraví. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|