|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SOCZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SOCZP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociologie životního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
30
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 40
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je úvodem do dvou oblastí sociálněvědního bádání: (1) "sociologie životního prostředí" a (2) "sociologie a životní prostředí". První oblast zdůrazňuje sociologické studium vztahu mezi společností a jejím externím prostředím. Druhá oblast se pak zaměřuje na témata spojená s (primární i sekundární) socializací a sociálními, kulturními, biologickými a environmentálními faktory, které ji ovlivňují. Kurz seznamuje studenty s představiteli (pod)oboru a pozornost věnuje nejvýznamnějším výzkumným projektům v oblasti, čímž připravuje studenty na formulaci jejich vlastních výzkumných projektů.
|
Požadavky na studenta
|
závěrečná práce, prezentace o semináři, test
|
Obsah
|
(1) základní termíny, definice, přístupy
(2) idea společnosti a idea přírody
(3) společnost - ekonomie - životní prostředí
(4) sociologie a environmentalismus
(5) kulturní faktory ve vztahu společenstí k prostředí
(6) globální kapitalismus a nadnárodní korporace
(7) demokracie, občanská společnost, ekologie
(8) společnost - individuum - zodpovědnost
(9) výzkumné projekty v environmentální sociologii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Keller, Jan. Až na dno blahobytu. Praha : Earth Save, 2005. ISBN 80-903085-7-0.
-
Základní:
Keller, Jan. Sociologie a ekologie. 1. vyd. Praha, 1997. ISBN 80-85850-42-7.
-
Doporučená:
Bauman, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Praha : Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0817-7.
-
Doporučená:
Keller, Jan; Frič, Pavol; Gál, Fedor. Hodnoty pro budoucnost. Praha : G plus G, 1996. ISBN 80-901896-4-4.
-
Doporučená:
Mishan, E. J. Spor o ekonomický růst. Praha : Sociologické nakl., 1994. ISBN 80-901424-3-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
17
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní společenské jevy na úrovni středoškolského učiva. |
popsat formování základních sociálních trendů formujících vývoj společnosti na úrovni středoškolského učiva. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit historické i soudobé přístupy ke studiu životního prostředí. |
vyložit epistemologické a teoretické překážky sociologického výzkumu životního prostředí. |
vyložit metodologická specifika výzkumu životního prostředí. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající teoretických konceptualizací při studiu životního prostředí. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy přístupů k studiu životního prostředí. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy ve studiu životního prostředí. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie životního prostředí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|