|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SPL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SPL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální politika a lidský rozvoj
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů o sociální politice a porozumět jejímu praktickému přesahu v podobě účelu zajištění lidského rozvoje všech příslušníků společnosti. Kromě obecného kontextu tématu sociální politiky (definice, různá pojetí, cíle, funkce apod.) je proto kladen důraz také na správné porozumění a interpretaci smyslu moderní teorie sociální politiky v kontextu souvisejících témat, které jsou v zájmu či samotným důsledkem vývoje sociální politiky ve vyspělé společnosti. V kurzu je proto věnována pozornost rovněž oblastem jako je wellbeing, deinstitucionalizace nebo kvalita života, včetně způsobů možného zkoumání a měření těchto fenoménů, díky čemuž si studenti osvojí empirické a metodologické schopnosti v této oblasti. Zvláštní důraz v kurzu je kladen na metodologické přístupy (EMACR, Capability approach, indexace lidského rozvoje), které umožňují měřit kvalitu života a rozvoje jedinců a skupin.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti budou sbírat body za aktivní přístup k výuce a dílčí písemné testy, vypracují a budou prezentovat skupinovou práci na zadané téma, spočívající v analýze a návrhu řešení zvoleného lokálního sociálního problému, a budou kriticky reflektovat a diskutovat zadanou četbu, prezentace a obsah celého kurzu.
|
Obsah
|
1. Úvod obecné teorie sociální politiky
2. Formování a realizace sociální politiky
3. Smysl a účel moderní sociální politiky
4. Oblasti sociální politiky a jejich specifikace
5. Wellbeing a kvalita života jako koncept sociální politiky
6. Deinstitucionalizace ústavní péče a její příklady
7. Empirické zkoumání komunitního zapojení lidí v ústavní péči
8. Metodologie: Capability approach a skutečné lidské příležitosti
9. Metodologie měření obecné kvality života
10. Problémy a trendy sociální politiky
11. Analýza příkladů lokálních sociálních politik (inexace lidského rozvoje)
12. Sociální problémy a prezentace studentů s návrhy jejich řešení I.
13. Sociální problémy a prezentace studentů s návrhy jejich řešení II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro komunikaci se studenty, správu hodnocení a sdílení materiálů je v rámci kurzu zřízen Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŘEZÁČ, Karel. Potencialita dětí v náhradní rodinné péči: .. od očekávání k autonomii. Plzeň, 2022. ISBN 978-80-261-1073-6.
-
Základní:
Potůček, Martin. Sociální politika. Praha : Slon, 1995. ISBN 80-85850-01-X.
-
Základní:
Krebs, Vojtěch. Sociální politika. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-585-4.
-
Doporučená:
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Doporučená:
Tomeš, Igor. Obory sociální politiky. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-868-5.
-
Doporučená:
Nussbaum, Martha Craven,; Sen, Amartya Kumar. The Quality of life. Oxford : Clarendon Press, 1993. ISBN 0-19-828797-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
21
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní pojmy používané v sociálních vědách. |
znát základní informace o politickém uspořádání České republiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
relevantně používat vhodné odborné termíny spojené se sociálními vědami. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v pojmech a obecné teorii sociální politiky. |
mít povědomí o formování a realizaci procesů spojených se sociální politikou. |
porozumět smyslu a účelu sociální politiky v kontextu souvisejících témat. |
definovat oblasti sociálních politik. |
mít povědomí o výzkumných metodách zaměřujících se na oblast lidského rozboje a kvality života. |
mít hlubší porozumění podstatě lokálních i národních sociálních problémů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
objasnit základní témata pojící se s oblastí sociální politiky a lidského rozvoje |
uvažovat v souladu s principem a smyslem hodnoty lidského rozvoje, kvality lidského života a životní pohody. |
analyticky a konstruktivně uvažovat o sociálních problémech a jejich řešení v lokálním i národním měřítku. |
prezentovat a obhajovat návrh dílčí strategie sociální politiky. |
navrhnout a realizovat základní výzkum kvality života. |
kriticky reflektovat témata spojená s oblastí sociální politiky. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|