|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SRO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SRO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie rozvoje
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/ROZ
|
Vyloučené předměty
|
KSS/ROZ
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit rozvoj a rozvojovou praxi jako jeden z významných činitelů řízené sociální změny v současné společnosti. V rámci kurzu je studujícím přibližováno, jak vědecké zkoumání společnosti zahrnuje vzorce sociálních vztahů, sociální jednání a kulturu a jaké to má dopady a úskalí při vytváření a utváření predikcí rozvoje společností.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je rozdělen na dvě části. V první - teoretizující části se od studentů předpokládá aktivní účast na semináři, v němž budou vstupovat do diskuze na základě předepsané seminární literatury. V druhé - tématické části studenti budou prezentovat zadané téma, které bude zpracováno za pomocí přidělené literatury. Rozdělení studentů do jednotlivých tématických bloků budou studenti během úvodního semináře kurzu.
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1. co je to rozvoj
2. modernizační přístup a chudoba
3. sociální a kulturní překážky rozvoje
4. rozvoj a strukturální závislost
5. rozvoj a odpovědi na změnu
6. problémy plánované sociální změny
7. rozvoj a globalizace
8. rozvoj, gender a lidská práva
9. rozvoj a životní prostředí
10. rozvoj a humanitární pomoc
11. rozvoj, transformace a střední Evropa
12. přehodnocení rozvoje
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Long, N. An Inroduction to the Sociology of Rural Development. London, 1977.
-
Základní:
Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.
-
Základní:
Friedmann, J. Cultural and Global Process. London, 1994.
-
Základní:
Skelton, Tracey; Allen, Tim. Culture and Global Change. 1st pub. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-13917-1.
-
Základní:
McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
-
Základní:
Grillo, R. a Stirrat, R., L.(eds.). Discourses of Development. New York, 1997.
-
Základní:
Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Historická sociologie : teorie dlouhodobých vývojových procesů. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-061-1.
-
Základní:
Ferguson, J. The Anti-Politics Machine. "Development", Depolitization, and Bureaucratic Power in Lesotho. London, 1994.
-
Základní:
Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
-
Základní:
Rahnema, M. a Bawtree, V. The Post-Development Reader. Zed Books, London, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz předpokládá schopnost studentů číst v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základě obsahu kurzu studenti: a) budou schopni popsat souvislosti mezi regionálním rozvojem a modernizačním přístupem; b) pochopí kontextuální a institucionální předpoklady rozvoje; c) porozumí souvislosti mezi problematikou regionálního rozvoje a sociální změny v současné společnosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|