|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / USP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
USP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do sociální práce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
54 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studující s oborem sociální práce. Studující v rámci kurzu hledají svou jedinečnou odpověď na otázku, co je sociální práce. Jako opora při hledání této odpovědi a vlastní identifikaci s oborem je jim představen obecný princip sociální práce vymezený dle funkcionalistického pojetí sociální práce, vycházející z pojmů sociální fungování a životní situace, historický vývoj sociální práce po její moderní podobu, či typické přístupy a různá pojetí sociální práce a role sociálního pracovníka. Důraz je kladen také na témata hranic profesionálního vztahu, etiky, dilemat, lidských práv a pojetí normality. Studujícím jsou rovněž představeny různé úrovně působnosti sociální práce, včetně praktických příkladů s nimi souvisejících pracovních pozic a diferenciace typů klientů sociální práce. Studující jsou v průběhu celého kurzu vedeni k reflexivitě probíraných témat v širších souvislostech a tato témata jsou jim vysvětlována na konkrétních praktických příkladech.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, aktivní účast na seminářích, průběžné zpracování zadaných písemných prací, závěrečná ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Co je sociální práce? (úvod do studia, představení studijního oboru, cíle kurzu a podmínky absolvování, základní témata sociální práce)
2. Obecný princip sociální práce (definice, cíl a názvosloví sociální práce, sociální fungování a životní situace)
3. Historický vývoj sociální práce a počátek moderní sociální práce (prvopočátky sociální práce od starověku po moderní pojetí)
4. Malá paradigmata (typické přístupy) sociální práce (diferenciace a příklady typických přístupů sociální práce)
5. Různá pojetí sociální práce (typy pojetí sociální práce, role sociálních pracovníků, modely pomoci, typy přístupu k praxi, kategorie pomáhání)
6. Profesionální vztah klienta a pracovníka (význam vztahu v sociální práci, duální vztahy a jejich typy, profesionální vztah a jeho hranice)
7. Etika v sociální práci (podstata etiky a její význam v sociální práci, charakteristika morálního rozhodování, hodnoty sociální práce)
8. Lidská práva (lidská práva jako rozhraní práva a mravnosti, vztah k zodpovědnostem a povinnostem, charakter a historický vývoj lidských práv, morální vývoj)
9. Úrovně působnosti sociální práce - mikro, mezo, makro (vymezení jednotlivých úrovní působnosti sociální práce a jejich metod, vztah úrovní, přístupů a pojetí sociální práce)
10. Klient sociální práce (role klienta sociální služby, charakteristika (ne)dobrovolného klienta, specifika práce s nedobrovolným klientem, typy témat klienta, participace klienta)
11. Dilemata sociální práce (charakter dilematu, všední a strategická dilemata sociálních pracovníků)
12. Norma a normalita (definice normy, diferenciace různých pojetí normality a jejich význam pro sociální práci)
13. Závěrečná reflexe (společná rekapitulace probraných témat a závěrečná reflexe výuky)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům a studentkám je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (50%),
Mgr. Karel Řezáč, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (50%),
Mgr. Karel Řezáč, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Henriksen, Jan-Olav; Vetlesen, Arne Johan. Blízké a vzdálené : etické teorie a principy práce s lidmi. Brno : Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Základní:
Banks, Sarah. Ethics and values in social work. 1995. ISBN 0-333-60919-0.
-
Základní:
Dominelli, Lena. Introducing social work. 2009. ISBN 978-0-7456-4087-7.
-
Základní:
Guggenbühl-Craig, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4.
-
Základní:
Laan, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce : pomoc není zboží. Boskovice : Albert, 1998. ISBN 80-85834-41-3.
-
Základní:
Musil, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale-" : dilemata práce s klienty v organizaci. Vyd. 1. Brno : Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
-
Základní:
Elichová, Markéta. Sociální práce : aktuální otázky. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
-
Základní:
Navrátil, P.; Musil, L. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. I. Sociální exkluze a nové třídy: Sociální studia 5.. Brno: MU, 2000.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Základní:
Mátel, Andrej. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2824-2.
-
Základní:
Bartlett, Harriett M. The common base of social work practice. 1970. ISBN 0-87101-054-2.
-
Základní:
Payne, Malcolm. What is professional social work?. 1996. ISBN 1-873878-17-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
uplatnit elementární funkční gramotnost |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit teoretické vymezení sociální práce |
vysvětlit problematiku lidských práv |
rozpoznat základní dilemata sociální práce |
rozeznat diverzitu přístupů sociální práce |
vysvětlit etické aspekty sociální práce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|