|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / USV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
USV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia sociálních věd
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz:
- syntetizuje a dále rozvíjí doposud intuitivně získané znalosti studentů ohledně vnitřního členění sociálních věd.
- seznamuje studenty s pozicí sociologie mezi příbuznými disciplínami: formální demografie, sociální demografie, politická sociologie, politologie, sociální a kulturní antropologie, historie, filozofie, lingvistika.
- učí konceptualizovat klíčové pojmy a metody aplikované v sociologii.
- učí, rozebírá a hodnotí různé formi textů, které jsou ve ědeckém diskurzu využívány:zprávy, rešerše, recenze, anotace, eseje, výzkumné zprávy, trend reports a další.
- ukazuje, do jaké míry může sociologie narážet na obtíže při aplikaci v praxi.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí pro získání adekvátních znalostí je nutná kontinuální příprava na hodiny. Aby mohl být výsledek efektivní a především bylo možné aplikovat získané vědomosti a uvádět je do souvislostí s dalšími osvojenými vědomostmi, je nezbytné systematické písemné zpracování zadávaných textů vyučujícím. Metodické zpracovávání informací, jejich analýza, osvojování a systematizace tvoří část výuky.
Texty na semináře a texty pro samostudium student zpracovává písemně vždy stanovenou formou (např. esej, konspekt, anotace, resume, prezentace: analýza pojmů, teorií, konceptů atd).
|
Obsah
|
1. Úvod, představení kurzu a podmínek zakončení. Úvod do základních akademických dovedností. Komunikace, etika a základy vědecké práce. Čtení a psaní (co je to courseware a proč ho sledovat, co je to citace, jak se cituje - možné způsoby, jak postupovat při psaní, jak a co číst, seznámení se základními zdroji textů, domácí úkol: naučit se pracovat s elektronickými zdroji univerzity).
2. Zdroje vědeckých informací. Seznámení s formami textů a s postupy při jejich zpracování a interpretaci - volba, formulace, stylistická pravidla a normy, recenze, anotace, rešerše, studie. Sociální vědy jako intelektuální sebeobrana. (vztah přírodních, humanitních a sociálních věd, co je to argument a co ne, co je to stylistika, domácí úkol: rešerše argumentu a falacie).
3. Co je věda - rozdíl mezi přírodními a sociálními vědami, spor o status a "vědeckou" uchopitelnostsociálních jevů. Usuzování a hypotéza. (K logice vědeckého zkoumání a k logice usuzování, formy usuzování: dedukce, indukce a abduktivní inference; empirismus a racionalismus).
4. Pravidla, zásady a metod vědeckého myšlení, standardy vědeckosti, typologie konkurujících si metod a jejich aplikace: nomothetické vers idiografické, vysvětlující vs. rozumějící, induktivní vers. deduktivní.
5. Pravidla, zásady a metod vědeckého myšlení, standardy vědeckosti, typologie konkurujících si metod a jejich aplikace: analytické vs. syntetické, poztivistický, hermeneutický a fenomenologický přístup k poznání a zpracování sociální reality. Otázka konstrukce sociální reality.
6. Sociální bádání jako věda - motivy, příčiny, zkoumání pravidelností, predikce v sociálních vědách
7. Stanovení fakt a hodnot - popis a výklad sociální reality jakožto angažovaný přístup vers. "hodnotová neutralita" metodologických přístupů
8. Utváření základů paradigmat v sociálních vědách; důsledky multiparadigmatické povahy sociálních věd a jejich metodologických přístupů - pojetí vědy jako kumulace či střídání vědeckých teorií
9. Úloha, povaha a možnosti vědeckého jazyka při zpracování sociální reality - aplikace přirozeného jazyka, formalizace, empirizace, operacionalizace
10. Úloha, povaha a možnosti vědeckého jazyka při zpracování sociální reality - interpretativismus, vliv kulturního relativismu, etnocentrismus a jejich dopady na povahu sociální reality
11. Epistemologické pozice - solipsismus, perspektivizmus
12. Epistemologické pozice - objektivismus, atomismis, holismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Winch, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-035-7.
-
Základní:
Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
-
Základní:
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Doporučená:
Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Doporučená:
Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. 2. vyd., v nakladatelství Barrister&Principal 1. vyd. Brno : Barrister&Principal, 2003. ISBN 80-85947-90-0.
-
Doporučená:
Bernard, Harvey Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek : Altamira Press, 1995. ISBN 0-8039-5245-7.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
21
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
27
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
požadavek na studenty: schopnost číst, elementární funkční gramotnost |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student na základě absolvování kurzu bude schopen zapamatovat, identifikovat, rozlišit a vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty, jež jsou v současnosti v sociálních vědách reflektovány. Dále získá schopnost provádět klasifikace určujících postojů, teoretických východisek a hlavních třecích ploch, které mezi jednotlivými přístupy k problematice existují. Cílem je, aby student dokázal sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice, a aby dokázal mezi nimi rozlišit, případně rozpoznat jejich vnitřní rozpory |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|