|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / ZS2Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
ZS2Y
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy sociologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
14 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KSS/ZS2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz obsahově navazuje na kurz Základy sociologie 1 a dále pokračuje v přehledu základů sociologie, tentokráte s důrazem na přehled oborových sociologií (sociologie rodiny a příbuzenství, sociologie politiky, sociologie školy a vzdělání, sociologie médií, sociologie jazyka a komunikace, sociologie náboženství, ekonomická sociologie, sociologie města, sociologie organizace a byrokracie). Kurz se rovněž zabývá studiem sociálních hnutí, revolucí a sociální změny. Kurz se konečně věnuje také přehledu základních sociálních a mocenských struktur společnosti, jako jsou třídní struktura, gender, rasa a etnikum.
|
Požadavky na studenta
|
- praktické jádro kurzu tvoří příprava, realizace, prezentace tématu poplatného jedné z oborových sociologií
- studující v týmech zpracovávají konfliktní či klíčová témata (tzv. megatrendy: vzdělávání, ekologie, klima, náboženství, sociální nerovnosti) optikou oborové sociologie (teorie/metoda)
|
Obsah
|
1. Úvod do oborových sociologií
2. Sociální stratifikace
3. Sociologie a sexualita
4. Sociologie vzdělání a školy
5. Ekonomická sociologie: práce, trh práce a ekonomický život
6. Sociologie rodiny
7. Sociologie náboženství
8. "Rasa" a etnikum
9. Modernizace a sociální změna
10. Globalizace, tematizování života v současné společnosti
11. Sociologie médií, komunikace a jazyka
12. Sociologie těla, zdraví a nemoci
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům a studentkám je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Lukáš Dirga, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (10%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (10%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (20%),
-
Cvičící:
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lukáš Dirga, Ph.D. (10%),
Mgr. Alena Glajchová, Ph.D. (10%),
Mgr. Veronika Hásová, Ph.D. (40%),
Prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (10%),
Mgr. Bc. Jan Kaňák, Ph.D. (10%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (10%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (10%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Macionis, John J.; Benokraitis, Nijole V. Seeing ourselves : classic, contemporary, and cross-cultural readings in sociology. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, 2006. ISBN 0-13-220491-6.
-
Základní:
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Základní:
Newman, David M. Sociology : exploring the architecture of everyday life. 5th ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-8826-2.
-
Doporučená:
Bauman, Zygmunt. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-90-7.
-
Doporučená:
Berger, P. 1991. Pozvání do sociologie. Praha: Správa sociálního zabezpečení FMO.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
34
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní oborové sociologie |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů v jednotlivých oborových sociologiích |
popsat formování oborových sociologií |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými sociologickými subdisciplínami |
na základní úrovni charakterizovat pojmy, jimiž jsou jednotlivé oborové disciplíny charakteristické |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
na základní úrovni analyzovat jevy spojené s jednotlivými sociologickými subdisciplínami |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit proměny definice pojmů rodina, společnost, příbuzenství, vzdělání, organizace, byrokracie atd |
vysvětlit metodologické odlišnosti a rozliší předměty zájmů, jimiž disponují jednotlivé oborové sociologie |
charakterizovat různé typy metodologických konfliktů mezi sociologickými subdisciplínami |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících sociologické perspektivy nezbytné pro studium společnosti |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy mezi jednotlivými sociologickými subdisciplínami |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností optikou jedné z oborových sociologií |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|