|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTO / TK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTO
/
TK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technologičnost konstrukce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení studentů s principy technologičnosti konstrukce s ohledem na řadu nutných aspektů (Minimální výrobní náklady, Minimální pracnost výroby a montáže, Jednoduchost a funkčnost konstrukce, Tvarová a technologická jednoduchost, Maximálně využití normalizace, unifikace a typizace, Dědičnost konstrukce, atd.).
|
Požadavky na studenta
|
Zpracovaní projektu s aplikací metod technologičnosti a zvládnutí přednesené a procvičené látky.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Úvod, TPV, terminologie, metody technologičnosti
2. Koncepce polotovarů
3. Technologičnost z hlediska obrábění
4. Technologičnost konstrukce a progresivní obrábění
5. Technologičnost konstrukce z hlediska designu
6. Technologičnost konstrukce z hlediska metrologie
7. Technologičnost a CNC obrábění
8. Technologičnost konstrukce z hlediska montáže
9. Technologičnost konstrukce pro jadernně energetická zařízení
10. Technologičnost konstrukce pro energetické stroje
11. Technologičnost konstrukce při hromadné výrobě
12. Environmentální aspekty technologičnosti konstrukce
13. Ekomické aspekty technologičnosti konstrukce
Cvičení:
1. Technologičnost konstrukce - aspekty a kriteria, Příklady a vysvětlení, Zadání projektu.
2. Technologičnost konstrukce - vliv konstrukce na technologičnost, konstrukčně technologické prvky I. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
3. Technologičnost konstrukce - vliv konstrukce na technologičnost, konstrukčně technologické prvky II (z hlediska konstrukce nástrojů a přípravků). Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
4. Technologičnost konstrukce - vliv technologie na technologičnost - zvolené způsoby obrábění. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
5. Technologičnost konstrukce - vliv technologie na technologičnost -řezné podmínky. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
6. Technologičnost obrábění a NC. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
7. Technologičnost a optimalizace procesu TPV. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
8. Technologičnost konstrukce z hlediska montáže. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
9. Technologičnost konstrukce z měření a kontroly. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
10. Technologičnost a spolehlivost v provozu a konstrukci. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
11. Technologičnost konstrukce - enviromentální aspekty. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
12. Technologičnost a ekonomické aspekty. Příklady a vysvětlení, Práce na projektu.
13. Validace projektu a zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Vladimír Duchek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Vladimír Duchek, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Jan Řehoř, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Vladimír Duchek, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Vyšata, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Ivana Zetková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mádl, Jan; Zelenka, Antonín,; Vrabec, Martin. Technologičnost konstrukce : obrábění a montáže. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2005. ISBN 80-01-03288-4.
-
Rozšiřující:
James G. Bralla. Design for manufacturability handbook. The McGraw-Hill Companies, Inc., USA, 1998. ISBN 0-07-007139-.
-
Doporučená:
Hlavatý, Ivo; Hrubý Jiří. Technologičnost konstrukcí. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-248-2772-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat metody strojírenské technologie a konstruování |
Popsat metody strojírenské metrologie |
Popsat postupy strojírenské montáže na základě výrobní dokumentace montážních sestav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst technickou dokumentaci |
Číst výrobní výkresy a výkresy sestav |
Sestavit výrobní postup na vybraný typ součásti |
Spočítat časovou náročnost výrobní operace |
Spočítat velikost výrobní dávky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit technologičnost konstrukce z hlediska výrobní náročnosti |
Popsat metody technologičnosti v praxi s respektováním všech volitelných aspektů |
Popsat tvar součásti z hlediska výrobních nákladů |
Popsat výrobu součásti z hlediska environmentálních aspektů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Argumentovat odborně v oblasti technologičnosti konstrukce v technické komunitě |
Navrhnout technologii s ohledem na co nejnižší zátěž životního prostředí |
Navrhnout technologii výroby s ohledem na možnosti strojního parku |
Porovnat výrobní náročnost příbuzných součástí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|