|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / DI1ZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
DI1ZS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika TV 1 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky didaktické terminologie, představit teoretický základ didaktiky tělesné výchovy se zaměřením na realizaci a zpětnou analýzu vyučovacího procesu
|
Požadavky na studenta
|
1. Zpracovaná příprava na vyučovací jednotku TV
2. Vystoupení s problémovým úkolem na semináři - povinná konzultace s oborovým didaktikem
3. 2 průběžné zápočtové písemné testy
4. Aktivní 80% účast na seminářích
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu didaktika školní tělesné výchovy.
2. Vyučovací jednotka ve školní TV z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů.
3. Základy reflexe a evaluace výuky pro potřeby tělovýchovné a sportovní praxe.
4. Organizační formy tělovýchovného procesu.
5. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově.
6. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově.
7. Vyučovací způsoby, postupy a metody.
8. Didaktické řídicí styly v tělesné výchově.
9. Učivo ve školní tělesné výchově.
10. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu.
11. Rámcový a školní vzdělávací program a práce s ním.
12. Didaktické zásady vyučovacího procesu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Donnelly, F. C. Development physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Základní:
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
Základní:
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk; Vališová, Alena. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Doporučená:
Sýkora, František; Kostková, Jarmila; Vorlíček, Václav. Didaktika tělesné výchovy : učební text pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
-
Doporučená:
Angela Clow, Sarah Edmunds. Physical activity and mental Health. Human Kinetics, 2014. ISBN 978-1450434331.
-
Doporučená:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
Doporučená:
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
Doporučená:
Hníždilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno, 2006.
-
Doporučená:
Jonášová, D., Michálková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
48
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat základní terminologii a názvosloví všech oblastí tělesné výchovy a sportu, zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu k vzdělávacímu obsahu tělesné výchovy na základní škole. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
stanovit obsahovou náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na základní škole, navrhnout metodiku nácviku pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností v jednotlivých sportovních odvětvích, aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek, navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace |
aktivně užívat didaktickou terminologii |
definovat obsahovou náplň a organizaci jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na základní škole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody ve vyučování tělesné výchovy na základní škole |
používat aktivně základní prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy |
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů a různých typů vyučovacích jednotek |
navrhnout modelovou vyučovací jednotku a zdůvodnit její strukturu a využití didaktických řídících stylů |
vnímat žáka ve výuce jako subjekt i objekt výchovně vzdělávacího procesu |
evaluovat práci učitele školní tělesné výchovy na základně odborného pozorování, analyzovat uzlové body výuky a navrhnout případné alterace |
autoevaluovat svoji vyučovací činnost na základě zpětné vazby žáků či pozorujících kolegů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|