|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / GYM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
GYM1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Gymnastika 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTV/ZG
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům cvičební tvary sportovní gymnastiky, jejich názvosloví a zásady dopomoci a záchrany v rozsahu gymnastického víceboje. Uvést studenty do problematiky tvorby vazeb a gymnastických sestav. Představit studentům možnosti pohybového vyjádření základních hudebních veličin. Provést je pohybovou průpravou zaměřenou na jednotlivé části těla. Seznámit je se základními prvky bez náčiní a technikou cvičení se švihadlem. Uvést studenty do problematiky tvorby rytmicko-gymnastické sestavy bez náčiní na hudbu. Studenty seznámit s možnostmi využití motoricko-funkční přípravy jako prostředku pro všestranný pohybový rozvoj.
|
Požadavky na studenta
|
Pohybové dovednosti prezentované v souvisle provedených sestavách formou gymnastického víceboje.
Didaktický výstup při vedení rušné a průpravné části VJ.
Znalost dopomoci a záchrany.
Písemný test z názvosloví cvičení prostných a na nářadí.
Didaktický výstup s písemnou přípravou k motoricko - funkční přípravě ve vybraném sportovním odvětví.
Písemný test z teorie rytmické gymnastiky.
Pohybové vyjádření základních hudebních veličin.
Předvedení společně nacvičované sestavy bez náčiní a přeskoků přes švihadlo.
|
Obsah
|
Sportovní gymnastika 1:
1. Úvodní hodina, organizace, zápočtové požadavky, literatura, poučení o dodržování pravidel BOZP ve výuce, 2. Gymnastická průprava (zpevňovací, odrazová, rovnováhová, rotační cvičení aj.), 3. Akrobatická cvičení (kombinace, modifikace, vazby a sestavy), 4. Cvičení na hrazdě (kombinace, modifikace, vazby a sestavy), 5. Přeskoková průprava, přeskok, 6. Rovnovážná cvičení - kladina (ženy), bradla (muži), (kombinace, modifikace, vazby a sestavy), 7. Cvičení na kruzích (kombinace, modifikace, vazby a sestavy), 8. Skoky z trampolíny přímé a převratové, 9. Cvičení na laně a tyči - šplh, 10. Kondiční a kompenzační cvičení v gymnastice, 11.-13. Tvorba vazeb prvků a zápočtových sestav.
Motoricko-funkční příprava:
1. Úvodní hodina - zápočtové požadavky, organizace, literatura, poučení o bezpečnosti při cvičení. Struktura specializované průpravné části vyučovací jednotky, 2. Zpevňovací průprava, 3. Podporová a stojková průprava, 4. Rozvoj reaktibility, 5.-6. Odrazová a doskoková příprava, 7.-8. Rozvoj kloubní pohyblivosti, 9.-10. Balanční a rotační příprava, 11. Rozvoj silové obratnosti, 12. Rozvoj rytmických schopností., 13. Rozvoj koordinace horních a dolních končetin.
Rytmická gymnastika 1:
1. Úvod do studia, obsahová náplň, literatura, zápočtové požadavky. Teorie hudební nauky a hudebně -pohybové výchovy, 2. Vyjádření rytmu (různých délek not) pohybem na místě, pohybem z místa - chůze, běh, rytmické hry, 3. Pohybové vyjádření - staccato a legato v hudbě. Pohybové vyjádření dynamiky hrané hudby. Pohyby paží, 4. Dynamický oblouk. Pohybové vyjádření tempa. Pohyby hlavy a trupu, 5. Pohyby dolních končetin. Technika cvičení bez náčiní - chůze, běh, 6. Technika tanečních kroků, 7. Technika cvičení bez náčiní - skoky, rovnovážné tvary, obraty, 8.-9. Nácvik sestavy bez náčiní na hudbu, 10.-11. Technika cvičení se švihadlem, 12. Technika cvičení s obručí a se stuhou, 13. Plnění praktických zápočtových požadavků - sestava bez náčiní, přeskoky přes švihadlo.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce : 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
-
Základní:
Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : cvičení prostná a akrobatická. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-714-3.
-
Základní:
Krištofič, Jaroslav. Gymnastika. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1733-6.
-
Základní:
Svatoň Vratislav, Libra Miroslav. Gymnastika. Akrobacie a cvičení na nářadí. 1. vyd. Praha : NS Svoboda, 1997. ISBN 80-205-0542-3.
-
Základní:
Horáková, D., Kostková, J. Rytmická gymnastika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-030-9.
-
Základní:
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: Karolinum,, 1993.
-
Základní:
Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
-
Doporučená:
Malmberg, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
-
Doporučená:
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
Doporučená:
Novotná, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.
-
Doporučená:
Svatoň, Vratislav. Gymnastika metodicky a hrou : Metodické listy akrobatické a nářaďové gymnastiky pro děti mladšího školního věku. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1992.
-
Doporučená:
Krištofič, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Doporučená:
Krapková, Hana. Rytmická gymnastika a současné gymnastické aktivity s hudbou ve školní tělesné výchově. 1. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-482-2.
-
Doporučená:
Blahutková, Marie. Sportovní gymnastika : přeskok, malá trampolína, kladina, kruhy v hupu, velká trampolína. Díl II., Ženy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2040-7.
-
Doporučená:
Mitchell, Debby; Lopez, Raim; Davis, Barbara. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign : Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
-
Doporučená:
Werner, Peter H.; Williams, Lori H.; Hall, Tina J. Teaching children gymnastics. 3rd ed. Champaign : Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-4504-1092-2.
-
Doporučená:
Kos, Bohumil. Zábavná cvičení. Praha : Olympia, 1992. ISBN 80-7033-180-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
52
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat gymnastické názvosloví základní gymnastiky |
vysvětlit pravidla posilování a protahování dodržovaná při cvičení základní gymnastiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést cvičební tvary v rozsahu absolvovaného předmětu Základní gymnastika |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
užívat názvosloví gymnastických cvičebních tvarů cvičení prostných a na nářadí |
vysvětlit základní pojmy z motoricko-funkčního tréninku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést základní přeskoky přes švihadlo a společně nacvičovanou sestavu bez náčiní na hudbu |
navrhnout vlastní příklady pohybového vyjádření základních hudebních veličin |
provést sestavy osvojených cvičebních tvarů v rozsahu gymnastického víceboje |
aplikovat teoretické a praktické znalosti metodiky nácviku, dopomoci a záchrany při osvojování nových gymnastických pohybových dovedností |
aplikovat získané teoretické znalosti i praktické dovednosti do cvičební či tréninkové jednotky |
sestavit pohybový program s využitím cvičení z motoricko-funkčního tréninku u vybraného sportovního odvětví |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|