|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / PSYSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
PSYSP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie sportu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními pojmy z oboru psychologie sportu. Upozornit na psychologické fenomény pohybové aktivity, např. kognitivní procesy, ideomotorický trénink, adherence, motivace a emoce, volní procesy, apod.
|
Požadavky na studenta
|
1. Zpracování samostatné práce na předem zadané téma a její prezentace.
2. Písemný test.
3. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Psychické procesy při sportovní činnosti.
2. Emočně motivační procesy - aktuální psychický stav.
3. Motorické učení (činitele, fáze, útlumy, mechanismy).
4. Výběr talentů (etapy, zvláštní důraz na psych. předpoklady).
5. Sociálně psychologické aspekty sportovní činnosti (sport. družstvo, status, role, sociální interakce, interpersonální vztahy v družstvu).
6. Motivace ve sportu (v hodinách TV apod.).
7. Psychologická příprava sportovce (modelový trénink, zátěž, regulace aktuálních psych. stavů).
8. Praktický výcvik psychoregulace (muzikoterapie, Jacobson, Schultz).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ptáček, R. Biofeedback v teorii a praxi. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5694-3.
-
Doporučená:
Benešová, D. Kognitivní funkce a pohybový výkon. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0998-3.
-
Doporučená:
Hošek, Václav. Psychologie odolnosti. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-889-1.
-
Doporučená:
psychologie sportu.
-
Doporučená:
Slepička, Pavel; Hošek, Václav,; Hátlová, Běla. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1290-9.
-
Doporučená:
Psychologie sportu : Učebnice pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Vaněk, M., Hošek, V., Rychtecký, A., Slepička, P. & Svoboda B. Psychologie sportu (Sport Psychology). Praha, Olympia, 1983.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
Dovalil, Josef. Sportovní trénink : (Lexikon základních pojmů) : Určeno pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-555-6.
-
Doporučená:
Hansel, Frank. Sportpsychologie. 2011. ISBN 978-3-662-50388-1.
-
Doporučená:
Gonzalez, D. C. Tajemství mentálního tréninku. 2017. ISBN 978-80-271-0393-5.
-
Doporučená:
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní znalosti z obecné psychologie a psychologie pohybových aktivit |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit základní pojmy z oboru psychologie |
aplikovat základní psychologické pojmy do oboru tělesná výchova a sport, popř. psychologie pohybových aktivit |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
užívat základní poznatky z oboru psychologie sportu |
aplikovat poznatky do tělesné výchovy, sportovního tréninku a pohybové rekreace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
užívat základní psychodiagnostické nástroje |
aplikovat praktické dovednosti psychologie sportu do sportovní praxe |
zhodnotit potřebnost psychologické přípravy sportovce, žáka tělesné výchovy i rekreačního sportovce |
zhodnotit potřebnost pohybových aktivit jako prevenci psychosomatických a psychických poruch nebo onemocnění |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|