|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / TDZTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
TDZTV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie a didakt. zdravot. těles. výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
49 / -
|
0 / 0
|
0 / 2
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTV/TDTC2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky cvičení dětí předškolního věku se zdravotními aspekty. Seznámit je s neurofyziologickými zákonitostmi řízení motoriky a s následným sestavováním pohybového programu. Prostřednictvím zpětné vazby umocnit přesné provádění jednotlivých cvičebních tvarů s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním.
Vytvořit představu vhodné pohybové aktivity při vybraných interních oslabeních.
Využívat psychomotorické hry a pestré pomůcky pro harmonický vývoj dětí.
|
Požadavky na studenta
|
- praktické a teoretické zvládnutí průběžných a závěrečných kontrolních cviků
- závěrečný teoretický test
- 75% docházka na výuku
|
Obsah
|
V úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce.
Pohybová aktivita (individuálně zacílená) - jeden ze základních elementů podpory zdraví. Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické a dynamické složky).
Posturální poruchy a jejich prevence. Didaktické zásady sestavování pohybového programu u předškolních dětí.
Vybraná interní oslabení - charakteristika, příčiny vzniku a zásady prevence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle i Coursewaru se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Gabriela Kavalířová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Gabriela Kavalířová, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Špottová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Gabriela Kavalířová, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Špottová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Máček, M.; Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení. [Praha] : Onyx, 1995. ISBN 80-85228-20-3.
-
Doporučená:
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
-
Doporučená:
Bursová, M. Kompenzační cvičení.. Praha : Grada, 2005.
-
Doporučená:
Jane Johnson. Postural Correction. 2016. ISBN 9781492507123.
-
Doporučená:
Stejskal, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus, 2004.
-
Doporučená:
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
-
Doporučená:
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Doporučená:
Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
-
Doporučená:
Levitová, Andrea; Hošková, Blanka. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
-
Doporučená:
Matoušová, M. Zdravotní tělesná výchova II. Praha ASPV, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základní dovednosti ze základní gymnastiky a ze specializované gymnastické průpravy
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zhodnotit statickou a dynamickou složku posturální funkce vybraného jedince
|
rozeznat odchylky od správného držení těla a různé druhy vadného držení těla
|
sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sestavit zásobník cvičení pro spontánní a řízené pohybové aktivity aplikovatelné v prostředí mateřské školy
|
aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení pro všeobecné rozcvičení předškolních dětí v optimální návaznosti
|
provést vybrané kompenzační cviky s maximální přesností a vědomou kontrolou |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|