|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / TV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
TV1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Tělesná výchova 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky základní gymnastiky
- gymnastické názvosloví
- zásady "správného" držení těla
- sestavení rušné a průpravné části vyuč. jednotky
- uvolňovací, posilovací a protahovací cvičení
Uvést studenty do problematiky didaktiky gymnastiky
- názvosloví cvičení na nářadí
- specializované gymnastické průpravy
- průpravná cvičení
- bezpečnost, dopomoc a záchrana při gymnastice
- základní jednoduché cvičební tvary sportovní gymnastiky
Uvést studenty do problematiky teorie tělesných cvičení
- anatomická podstata "správného" držení těla
- tělesná cvičení
- pohybové schopnosti - struktura, diagnostika, metody rozvoje
- motorický vývoj
- ontogeneze motoriky
|
Požadavky na studenta
|
- Praktické a teoretické zvládnutí základních gymnastických dovedností s ukázkou dopomoci při cvičení.
- Praktický výstup: sestavení a vedení rušné a průpravné části hodiny a jednoduchého tance (lidový /country).
- Testy:
1) průběžný test z gymnastického názvosloví,
2) průběžný test ze znalosti vybraných svalů,
3) test z teorie a didaktiky gymnastiky.
- Písemná zkouška z teorie tělesných cvičení.
|
Obsah
|
ZÁKLADNÍ GYMNASTIKA
Gymnastické názvosloví.
Správné držení těla.
Metodická návaznost cvičení pro správné držení těla.
Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení.
Struktura rušné a průpravné části vyučovací jednotky.
Cvičení jednotlivců a dvojic bez náčiní a s náčiním.
TEORIE TĚLESNÝCH CVIČENÍ
Anatomická podstata vzpřímeného držení těla.
Správné držení těla.
Tělesná cvičení.
Pohybové schopnosti - struktura, diagnostika, metody rozvoje.
Motorický vývoj.
Ontogeneze motoriky.
DIDAKTIKA GYMNASTIKY
Názvosloví cvičení na nářadí.
Bezpečnost, dopomoc a záchrana.
Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení.
Základní cvičební tvary gymnastiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
-
Rozšiřující:
MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
-
Rozšiřující:
MITCHELL, Debby, Barbara DAVIS a Raim LOPEZ. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign: Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
-
Rozšiřující:
Graham, George. Teaching children physical education - becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 2001. ISBN 0-7360-3335-1.
-
Doporučená:
Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
-
Doporučená:
Bursová, Marta. Cvičit, ale jak?. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 1999.
-
Doporučená:
Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Doporučená:
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : Určeno pro posl. fak. tělesné vých. a sportu, fak. pedagog. [Část] 2., Názvosloví cvičení akrobatických a cvičení na nářadí. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
Doporučená:
Krištovič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
-
Doporučená:
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada, 2005.
-
Doporučená:
Kos, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
-
Doporučená:
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: Karolinum,, 1993.
-
Doporučená:
WERNER, Peter H. Teaching children gymnastics. Champaign: Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
-
Doporučená:
SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2637-6.
-
Doporučená:
Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základní lokomoční pohyby a pohybové dovednosti bez zdravotního omezení nutné pro absolvování praktické výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- objasnit anatomickou podstatu vzpřímeného držení těla a rozlišit "správné" a vadné držení těla
|
- vysvětlit problematiku tělesných cvičení
|
- rozeznat pohybové schopnosti z hlediska jejich struktury, diagnostiky a metod rozvoje
|
- popsat motorický vývoj a ontogenezi motoriky |
- vysvětlit metodiku nácviku gymnastických dovedností v rozsahu 1. stupně ZŠ |
- používat gymnastické názvosloví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- aplikovat teoretické poznatky do praktické výuky
|
- provést vybrané cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou
|
- sestavit rušnou a průpravnou část vyučovací jednotky dle didaktických doporučení
|
- přesně provést vybrané cvičební tvary z gymnastiky (sportovní a rytmické)
|
- provést účelnou dopomoc u jednotlivých cvičebních tvarů z gymnastiky
|
- sestavit a aplikovat jednoduchý lidový (country) tanec |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|