|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / TVTG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
TVTG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Tělesná výchova - teorie a gymn. základy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTV/TVDM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty teoreticky i prakticky do problematiky základů tělesných cvičení v předškolním věku dítěte.
Teoreticky je seznámit s druhy pohybu, anatomickou podstatou "správného" držení těla, pohybovými schopnostmi (struktura, diagnostika, metody rozvoje) a motorickým vývojem člověka.
Seznámit je s gymnastickým názvoslovím, zásadami sestavování rozcvičení s ohledem na individuálně optimální držení těla; vytvořit zásobník cviků uvolňovacích, protahovacích a posilovacích bez náčiní, s náčiním a na nářadí; prostřednictvím zpětné vazby umocnit správné provádění všech cvičení s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním.
Provést je pohybovou průpravou pro sportovní a rytmickou gymnastiku.
|
Požadavky na studenta
|
- Splnění kontrolních cviků.
- Praktické zvládnutí základních gymnastických dovedností - akrobatická sestava; náskok na bednu.
- Praktický výstup - 3 cviky vhodné do průpravné části hodiny.
- Testy:
1) průběžný test z gymnastického názvosloví,
2) průběžný test ze znalosti vybraných svalů,
- Písemná zkouška z teorie tělesných cvičení.
|
Obsah
|
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce.
Lidský pohyb, motorická činnost, pohybové předpoklady člověka (schopnosti, dovednosti), principy a zásady motorického vývoje, biologické předpoklady člověka k motorické činnosti, přehled vybraných svalových skupin (umístění na kostře, funkce).
Rušná a průpravná část hodiny (zahřátí, rozcvičení) - bez náčiní i s náčiním. Gymnastická průprava - cvičení zpevňovací, rovnovážná, odrazová, rytmická, Průprava pro akrobacii a přeskok. Metodika cvičení s náčiním i bez náčiní. Dětské lidové tance. Hravé a akrobatické formy gymnastiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Základní:
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
-
Základní:
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
-
Základní:
Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
-
Rozšiřující:
Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
-
Doporučená:
Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Doporučená:
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce : 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
-
Doporučená:
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
Doporučená:
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Doporučená:
Clements, Rhonda L., Schneider, Sharon, L. Moving with words and actions. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
-
Doporučená:
Appelt, K. Názvosloví pro cvičitele. Praha : Olympia, 1989. ISBN 80-7033-011-2.
-
Doporučená:
Gardner, Heather. Physical literacy on the move. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
-
Doporučená:
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Doporučená:
Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
-
Doporučená:
Skopová, M., Zítko, M. Základní gymnastika. Praha, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- provést základní gymnastické dovednosti na úrovni střední školy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit základní pojmy (tělesný pohyb, tělesná cvičení, pohybové schopnosti)
|
rozlišit vývoj motoriky v periodizaci lidského věku
|
rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci
|
popsat správné držení těla
|
aktivně používat gymnastické názvosloví
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoretické znalosti do praktických cvičení vhodných pro předškolní děti
|
sestavit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky dětí předškolního věku bez náčiní i s náčiním |
provést cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou
|
demonstrovat vybrané pohybové dovednosti z gymnastiky
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|