|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / 9UIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
9UIN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do informatiky pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do informatiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
16
[HOD/SEM]
Seminář
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVD/UIN
|
Vyloučené předměty
|
KIV/PPA1 a KIV/TI a KPV/TI a KPV/9TI
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je upevnění pojmového aparátu a získání přehledu o teoretických konceptech využívaných v různých částech informatiky, které se promítají do praktického fungování počítače s vědomím historického vývoje této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Cesta k zápočtu bude podrobně specifikována na začátku semestru. Student bude psát tři testy, přičemž u každého z nich mají právo jedné opravy. Body lze získat též za aktivitu na seminářích či plněním domácích úkolů.
Zkouška je kombinovaná (test + ústní část), příčemž test může být na základě zisku příšlušného počtu bodů a sepsání úvahy na zadané téma studentovi odpuštěn. Otázky u ústní části vychází z témat přednášek a zápočtových seminárních prací.
|
Obsah
|
Chyby při zobrazení čísel v počítači (příčiny vzniku).
Teorie informace.
Definice kódování a rozdělení kódů.
Kódování znaků (různé implementace a možné problémy vznikající při počítačové komunikaci).
Bezpečnostní kódování (způsoby používané na různých úrovních počítačových systémů).
Komprese (implementace odpovídajících algoritmů).
Šifrování (implementace v současnosti používaných algoritmů).
Konečné automaty a formální jazyky (využití při algoritmizaci).
Umělá inteligence (zaměření na možnosti využití ve školství).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Ing. Michal Michalík (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Jakeš, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Přibáň, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Adámek, Jiří. Kódování. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989.
-
Základní:
Jiroušek, Radim. Principy digitální komunikace. Vyd. 1. Voznice : Leda, 2006. ISBN 80-7335-084-X.
-
Doporučená:
Salomon, David. Data compression : the complete reference. cop. 1998. New York : Springer, 1998. ISBN 0-387-98280-9.
-
Doporučená:
Chytil. Gramatiky a automaty. SNTL, 1983.
-
Doporučená:
Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
-
Doporučená:
Ježek, Karel; Ledvina, Jiří; Klečková, Jana. Počítače a programování. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-162-0.
-
Doporučená:
Kocourek, Petr. Přenos informace. 1. vyd, dotisk. Praha : ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01169-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
9
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
33
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
128
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student prakticky využívá dovednosti vyplývající z požadavků počítačové gramotnosti. Student je připraven používat matematický aparát až na úrovni maticového počtu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student klasifikuje číselné soustavy a provádí převody mezi nimi i výpočty v nich. Student rozlišuje používané možnosti zobrazení čísel v počítači, které demonstruje na příkladech. Student popíše za přispění porozumění příslušným pojmům východiska a základy teorie informace. Student vymezí oblast kódování v celé jeho šíři. Student rozliší různá dělení kódů používaných v oblasti výpočetní techniky a demonstruje na příkladech tvorbu i užití některých konkrétních reprezentantů. Student analyzuje na základě teoretických znalostí využitých v praxi možnosti komprese. Student identifikuje problémy týkající se šifrování v počítačové komunikaci na základě znalosti historického vývoje i schopnosti vysvětlit určené konkrétní šifrovací algoritmy. Student popíše využití konečných automatů, formálních jazyků a umělé inteligence. Student bude schopen používat základní formální prostředky při řešení mnoha současných problémů, kdy implementace poznatků uváděné teorie povede k získání konkrétních výsledků. Student shrne vývoj ve vybrané části z oblasti výpočetní techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|