|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / ALPZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
ALPZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Algoritmizace a programování na ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVD/APZS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit možnosti rozvoje algoritmického myšlení u žáků základních škol pomocí různorodých metod, aktivit a programovacích prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k získání zápočtu:
Vytvoření semestrálních prací (semestrálního projektu) splňujících podmínky uznání.
Řešení praktických úloh v prostředí elektronického výukového materiálu.
Realizace mikrovýstupu na zvolené téma.
Více informací bude poskytnuto na úvodní hodině a na coursewaru ZČU (http://courseware.zcu.cz/wps/portal/predmety/kvd/alpzs sekce Podmínky absolvování).
|
Obsah
|
1. Možnosti výuky algoritmizace a programování na ZŠ.
2. Zhodnocení obsahu výuky algoritmizace a programování v inovovaném kurikulu pro ZŠ.
3. Formulace problému a analýza možností, složitosti a způsobů realizace řešení.
4. Algoritmické konstrukce.
5. Metody a aktivity rozvíjející algoritmické a informatické myšlení.
6. Programovací a dětské programovací jazyky a prostředí.
7. Zásady konstrukce úloh pro rozvoj myšlení.
8. Analýza žákovských řešení výukových úloh realizovaných v různých programovacích prostředích.
9. Tvorba komplexnějších programů a výukových úloh ve zvoleném programovacím prostředí.
10. Hodnocení navržených výukových úloh z pohledu vhodnosti, přiměřené náročnosti a použitých prostředků.
11. Profesionální programovací prostředí a jazyky, jejich konstrukce a funkce, jako možný následný výukový a pracovní prostředek.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Zdeněk Ulrych, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jan Baťko, Ph.D. (40%),
Doc. Ing. Zdeněk Ulrych, Ph.D. (60%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Baťko, Ph.D. (60%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Algoritmizace a programování na ZŠ (e-kurz)
(Baťko, J.)
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Doporučená:
Hour of Code
(Code.org)
-
Doporučená:
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita. 2013.
-
Doporučená:
Programování pro děti : naučte se programovat při tvorbě skvělých her. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3809-0.
-
Doporučená:
Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy
(doc. PaedDr. Jiří Vaníček, Ph.D.; RNDr. Ingrid Nagyová, PhD.; doc. PaedDr. Monika Tomcsányiová, PhD.)
-
Doporučená:
Jakeš, Tomáš. Baťko, Jan. Simbartl, Petr. Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň ZŠ. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Doporučená:
Procházka, Josef. Lapeš, Jakub. Tocháček, Daniel. Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň ZŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2020.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Projekt individuální [40]
|
49
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát vývojové diagramy a základní struktury programu |
aplikovat vstupní znalosti na úrovni předmětu KVD/ALGV |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat vstupní dovednosti na úrovni předmětu KVD/ALGV
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
umět se orientovat v problematice algoritmizace |
umět zvolit vhodné programovací prostředí pro výuku algoritmického myšlení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vhodné metody a aktivity, které vedou k rozvoji algoritmického myšlení u žáků základních škol |
vytvořit vhodné příklady, které podporují rozvoj algoritmického myšlení |
volit vhodné prostředky pro naplňování cílů inovovaného kurikula v oblasti algoritmizace a programování |
zhodnotit žákem navržené řešení úlohy včetně vhodnosti a správnosti použití algoritmických konstrukcí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Výstupní projekt, |
Kombinovaná zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|