|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / UIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
UIN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do informatiky pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do informatiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 2
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/PPA1 a KIV/TI a KPV/TI a KPV/9TI
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je upevnění pojmového aparátu a získání přehledu o teoretických konceptech, principech a metodách využívaných v různých částech informatiky, které se promítají do praktického fungování digitálních technologií s vědomím historického vývoje této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Cesta k zápočtu bude podrobně specifikována na začátku semestru. Hodnocení bude primárně zaměřeno formativně na činnost studenta na jednotlivých seminářích. Student musí mít uznanou aktivitu alespoň ze dvou třetin seminářů. Aktivity ze semináře nelze po jeho skončení opravit. Dodatečně lze nahradit až tři aktivity ze semináře úspěšným splněním stejného počtu rozšiřujících úkolů zadaných v průběhu semestru. O výsledky aktivit bude student rozšiřovat své digitální portfolio jehož představení vedoucímu semináře je poslední částí zápočtu.
Zkouška je kombinovaná (test + ústní část). Otázky u ústní části vychází z témat přednášek.
|
Obsah
|
Matematický aparát potřebný pro práci v semestru (maticový počet, kongruence, řady).
Převody mezi číselnými soustavami (příčiny vzniku chyb).
Zobrazení celých čísel v počítači (znaménka a různé typy).
Zobrazení čísel v plovoucí řádové čárce (standard IEEE 754).
Teorie informace (úvod dle Shannona).
Definice kódování a rozdělení kódů (různé způsoby).
Kódování znaků (různé implementace a možné problémy vznikající při počítačové komunikaci).
Bezpečnostní kódování (způsoby používané na různých úrovních počítačových systémů).
Nerovnoměrné efektivní kódy (konstrukce binárním stromem i algoritmy).
Komprese (implementace odpovídajících algoritmů).
Šifrování (implementace v současnosti používaných algoritmů).
Konečné automaty a formální jazyky (využití při algoritmizaci).
Umělá inteligence (zaměření na možnosti využití ve školství).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (25%),
Mgr. Tomáš Průcha, Ph.D. (25%),
Doc. Ing. Zdeněk Ulrych, Ph.D. (25%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Karel Burda. Kryptografie okolo nás. 2020.
-
Základní:
Jiroušek, Radim. Principy digitální komunikace. Vyd. 1. Voznice : Leda, 2006. ISBN 80-7335-084-X.
-
Základní:
Úvod do informatiky pro vzdělávání (e-kurz)
(Filipi, Z.)
-
Doporučená:
You, Yuli. Audio coding : theory and applications. New York : Springer, 2010. ISBN 978-1-4419-1753-9.
-
Doporučená:
Šestáková, Eliška. Automaty a gramatiky: sbírka řešených příkladů. Praha. 2020.
-
Doporučená:
Salomon, David; Motta, Giovanni. Handbook of data compression. Fifth edition. 2010. ISBN 978-1-84882-902-2.
-
Doporučená:
Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
-
Doporučená:
Jašek, Roman. Moderní kryptografie. 2017. ISBN 978-80-87383-67-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
152
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využít základni matematické operace. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat dovednosti vyplývající z požadavků digitální gramotnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat číselné soustavy |
popsat za přispění porozumění příslušným pojmům východiska a základy teorie informace |
vymezit oblast kódování v celé jeho šíři |
vysvětlit různé způsoby dělení kódů používaných v oblasti digitálních technologií |
identifikovat problémy týkající se šifrování v digitální komunikaci na základě znalosti historického vývoje |
popsat využití konečných automatů, formálních jazyků a umělé inteligence v praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat maticový počet, kongruence a řady při převodech mezi soustavami a sestavování kódů; |
provádět převody mezi číselnými soustavami a výpočty v nich |
rozlišit používané možnosti zobrazení čísel v počítači, které demonstruje na příkladech |
demonstrovat na příkladech tvorbu i užití některých konkrétních reprezentantů kódů používaných v oblasti digitálních technologií |
analyzovat na základě teoretických znalostí využitých v praxi možnosti komprese |
odvodit používané konkrétní šifrovací algoritmy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Praktická zkouška, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|