|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / 9ZVG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
9ZVG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy vizuální gramotnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/SEM]
Seminář
1
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obsah předmětu: Nástin modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn. Současné vizuání teorie.
Klíčová slova: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou odhalování struktur vizuální zkušenosti. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout inspiraci a nástroje k poučenému interpretování současné vizuální kultury, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Posílit kompetence studentů v oblasti vědomého zacházení s obrazy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet
Studující vypracuje:
1/ soubor "dílčích" seminárních úkolů.
2/"komplexní" analýzu vybraného produktu vizuální kultury. Ve zpracování úkolů uplatní poznatky z přednášek a seminářů.
Oba úkoly vloží v podobě souborů ve formátu PDF (označené příjmením) do Coursewaru.
Zkouška (ústní):
Studující si vylosuje ze souboru tři dílčí témata, na kterých prokáže znalost pojmů, jmen, poznatků a souvislostí v rozsahu, který je vymezen obsahem přednášek a seminářů.
|
Obsah
|
1. Fyziologie zrakového vnímání - obecné informace.
2. Psychologie zrakového vnímání (teorie, tvarová teorie, zrakové klamy).
3. Vizuální teorie a umění I. - L. Kesner/W. Davis.
4. Vizuální teorie a umění II. - L. Kesner/William V. Dunning.
5. Obrazová komunikace. Základní terminologie k nauce o znacích.
6. Statický obraz.
7. O fotografii.
8. Pohyblivý obraz. Film.
9. Virtuální realita.
10. Média a jejich teorie.
11. Masová komunikace a její teorie.
12. Vizuální gramotnost a její koncepce.
13. Vztahy mezi výtvarnou edukací a vizuální kulturou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Rozšiřující:
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Rozšiřující:
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Doporučená:
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Doporučená:
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Doporučená:
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. Současné metodologické přístupy a strategie pedago. 2006.
-
Doporučená:
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Doporučená:
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
-
Doporučená:
Kol.autorů. Teorie masové komunikace. Karolinum Praha, 1996.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalost historie umění a základní orientace v současné vizuální kultuře |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student dokáže z hlediska své osobní zkušenosti a na podkladě získaných vědomostí interpretovat současnou vizuální kulturu, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Získá kompetence v oblasti vědomého zacházení s obrazy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|