|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / AA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
AA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Artefiletika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 6
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVK/HEVP a KVK/HVP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvinout a prohloubit předpoklady k výtvarnému uchopování, reflektování a pedagogickému zvládání různých typů humánních konceptů v širších kulturních, společenských a uměleckých souvislostech. Metodologická příprava studentů vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky a zážitkových výcviků, jejichž hlavním prostředkem je expresivní tvorba; metodika je založena na poznávacím využití reflektivního dialogu ve spojení s uměleckou výrazovou hrou. Studenti jsou připravováni ke koncipování a vedení artefiletických aktivit jako prostředku vzdělávání, a zároveň i pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování tří seminárních úkolů analytického charakteru a jednoho tvůrčího seminárního projektu. Úspěšné napsání zápočtového testu.
Zápočet: Průběžné plnění písemných nebo tvůrčích úkolů ze seminářů založených na reflexi a rozboru kulturních experimentů v oblasti výtvarného vnímání a výtvarné tvorby (frekvence: podle rozsahu nebo náročnosti úkolu jednou za čtrnáct dnů případně jednou za měsíc během semestru). Úspěšné vypracování písemné práce v pojetí reflektivní praxe v konstruktivistickém modelu výuky.
Zkouška: Znalost problematiky probírané na přednáškách v rozsahu povinné studijní literatury a ve struktuře odpovídající zadaným tematickým okruhům (viz přehled probírané látky).
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Vzdělávací a výchovná dimenze expresivní výchovy. Autorita a profesionalita v expresivní výchově.
2. Reflektivní bilance pedagogického díla. Přidaná hodnota v souvislostech kvality výtvarného zážitku.
3. Koncept, výraz a jeho význam/y jako základní jednotky didaktické analýzy expresivní tvorby.
4. Pedagogické dílo, jeho situace a jejich vztah k expresivnímu zážitku prostřednictvím vzdělávacích motivů.
5. Analýza obsahu a jeho transformace (komponenty: významová, konstruktivní, empatická, prožitková).
6. Osobní prekoncept - didaktická jednotka obsahu. Sociokognitivní výzva a vzdělávací motivy v kontextu předmětných oborů (teorie umění, estetika, psychologie umění, historie umění ad.).
7. Obsah jako důsledek světa-tvorby. Skutečnost, možný svět, fikční svět v kultuře a umění. Existenciální situace. Pedagogické zacházení s hranicemi mezi fikcí a non-fikcí (koncept potenciálního prostoru).
8. Aranžování umělecké situace v expresivní výchově. Podmínky, nároky: "co je umění?", "kdy je umění?". Kánony objektu, kánony subjektu při interpretaci a hodnocení umělecké situace ve výtvarné výchově. Vzdělávací motivy: spojnice tvůrčího expresivního projevu s teoretizací v kontextu předmětných oborů (teorie umění, estetika, psychologie umění ad.).
9. Hodnocení jako prostředek sociokognitivní výzvy a vzdělávacích motivů v expresivní výchově. Reflektivní dialog a jeho vztah k charakteristikám osobnosti žáka. Hermeneutická identita. Úloha vzdělávacích motivů při formativním hodnocení.
10. Alterace, verze: analytické hodnocení expresivní tvorby v pedagogické praxi ve vztahu k utváření vzdělávacích motivů.
11. Učivo v expresivní výchově a jeho zvláštnosti oproti naukovým předmětům. Didaktická analýza výchovného procesu v artefiletice. Funkce vzdělávacích motivů při reflexi a reflektivním dialogu.
Předmět Artefiletika navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Obecná didaktika pro střední školy: Součástí přípravy v artefiletice je tvorba a analýza učebních úloh, jejich evaluace s ohledem na kurikulum a potřeby a dispozice žáků.
Pedagogická psychologie pro ZŠ: S ohledem na analýzu učebních úloh a jejich reflexi je pro artefiletiku přirozené navazovat na tematiku učení, metakognice, motivování ad.
Reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe.
V předmětu je prováděna reflexe výstupové praxe , součástí přípravy v předmětu je tvorba a analýza učebních úloh, jejich evaluace s ohledem na kurikulum, jejich reflexe v návaznosti na tematiku učení, metakognice, motivování atd.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
RUBIN, J. A.(ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Brunner/Mazel, Inc. s. 44 - 62, 1987. ISBN 0-87630-452-8.
-
Doporučená:
Artefiletika ? příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe
(Slavík, J.)
-
Doporučená:
Valenta, Milan. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
-
Doporučená:
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Exprese jako způsob poznávání.
-
Doporučená:
Graham, Gordon. Filosofie umění. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6.
-
Doporučená:
Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
-
Doporučená:
Borecký, Vladimír. Imaginace a kultura. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-162-5.
-
Doporučená:
Kast, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-302-1.
-
Doporučená:
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Doporučená:
Walton, K. L. Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representatuional arts).. New York, London: Harvard University Press, 1992.
-
Doporučená:
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Doporučená:
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
Pechar, J. Prostor imaginace. Praha, 1992.
-
Doporučená:
? RUBINOVÁ, J. A. (ed.). Přístupy v arteterapii.. Praha, 2008. ISBN 9788073870935.
-
Doporučená:
Babyrádová, Hana. Rituál, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-3029-1.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí = Art therapy today in the Czech Republic and abroad. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-7290-004-8.
-
Doporučená:
Simon, R. M. The Symbolism of Style. London and New York Tavistock/Routledge, 1992. ISBN 0-415-04130-9.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J. & HAJDUŠKOVÁ, L. Vzdělávací a terapeutický motiv v pohledu artefiletiky. Arteterapie, 22-23, s. 71 - 82.. 2010.
-
Doporučená:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvovat předmět KVK/ZA ; |
objasnit požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
popsat souvislost mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
z prezentovaných modelových situací interpretovat a odvozovat myšlenkový obraz edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vybavovat si požadovaná fakta z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlovat je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
popsat souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat; |
objasnit vztah obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlovat její podstatu; |
popsat vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
analyzovat souvislosti mezi různými typy konceptů, jejich výrazovými prostředky a subjektivními zážitkovými obsahy; |
objevovat a interpretovat souvislosti mezi kulturními koncepty a subjektivními projevy prekonceptu; |
v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla; |
analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; |
na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|