|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / AAZUŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
AAZUŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Artefiletika a arteterapie pro ZUŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvinout a prohloubit předpoklady k výtvarnému uchopování, reflektování a pedagogickému zvládání různých typů úloh na ZUŠ v širších kulturních, společenských a uměleckých souvislostech. Metodologická příprava studentů vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky a zážitkových výcviků, jejichž hlavním prostředkem je expresivní tvorba; metodika je založena na poznávacím využití reflektivního dialogu ve spojení s uměleckou výrazovou hrou. Studenti jsou připravováni ke koncipování a vedení artefiletických aktivit a aktivit, které vychází z arteterapie ve smyslu sebeaktualizačního rozvoje jako prostředku vzdělávání na ZUŠ. Zároveň jsou vedeni i k pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech zadaných úkolů, aktivní účast na seminářích nejméně 75%. Složení zkoušky.
|
Obsah
|
1. Artefiletika a arteterapie v oborových souvislostech
2. Arteterapie vs. umění
3. Umění a psychoanalýza 1 (Jung, Freud, surrealismus)
4. Umění a psychoanalýza 2 (Lacan, Žižek, poststrukturalismus)
5. Umění a psychoanalýza 3 (psychoanalytický rozbor v praxi)
6. Slavoj Žižek: Perverzní průvodce ideologií - reflexe filmu
7. Možnosti expresivního gesta v kontextu moderního umění (deskilling, smrt autora, dematerializace umění)
8. Biografické interpretace uměleckého díla
9. Fikční svět, konstruování a rekonstruování fikčního světa
10. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 1
11. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 2
12. Praktické využití principů arteterapie a artefiletiky ve výtvarné výchově a na ZUŠ 3
13. Využití technik z expresivních terapií v artefiletice - imaginace, relaxace, projekce, symbolizace a jejich využití v pozitivní prevenci
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (70%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (30%),
Martina Šurkalová (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (70%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (30%),
Martina Šurkalová (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
-
Základní:
Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.
-
Základní:
Bachelard, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malyern, 2009.
-
Základní:
Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Abram, David. Kouzlo smyslů. Praha - Řevnice: Arbor vitae, 2013.
-
Doporučená:
Case, C., Dalley, T. The Handbook od Art Therapy. New York, 2006.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Uč jako umělec. V Brně:Jan Melvil publishing. 2020. ISBN 978-80-7555-105-4.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii artefiletiky ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách, do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem; |
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení; |
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z artefiletiky a arteterapie, které jsou klíčové pro oborovou edukační práci s žákovskou třídou v kontextu navrhování a realizace výtvarného zážitku a jeho reflexe v ZUŠ; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat vazbu artefiletického přístupu ve výtvarném oboru v ZUŠ vzhledem RVP. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v navržených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na výtvarný obor v ZUŠ; |
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení; |
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|