|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / DIVČ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
DIVČ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika výtvarných činností 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika výtvarných činností
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím profesní kompetenci učitelky/učitele transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu, při jehož zpracovávání žák rozvíjí vlastní fantazii, kreativitu, vizuální kompetenci, klíčové žákovské kompetence a plní očekávané výstupy. Studující trénují tzv. "fluidní myšlení", tedy schopnost otevřeného přemýšlení o světě, společnosti, vizuální kultuře, cílech vzdělávání a výtvarných úkolech. Z oblasti teoretických poznatků se dozvídají a učí užívat základní didaktické kategorie, charakterizovat vývoj dětského výtvarného projevu, charakterizovat a popsat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního a mladšího školního věku, koncepce, obsah a proces výtvarné výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Průběžně plnit úkoly v Moodle a jejich řešení shrnout do portfolia, které obsahuje:
interpretaci dětského výtvarného projevu opřenou o záznamy z pozorování během praxí;
písemný návrh řešení výtvarného úkolu pro skupinu dětí v mateřské škole zaměřený na zprostředkování umění a vizuální kultury dětem v MŠ za účelem jejich osobnostního rozvoje. (V návrhu detailně popsat všechny náležitosti úkolu podle zadané didaktické struktury. Objasnit inspirační východiska v umění).
Fotodokumentaci edukačního procesu a důkladnou reflexi výuky.
Zkouška:
úspěšně absolvovat komentovanou PPT prezentaci výsledků práce v semináři a jejich obhajobu.
|
Obsah
|
1. Interpretace dětského výtvarného projevu. Dětský výtvarný projev - vznik, podstata, vývoj, charakteristika, funkce, typologie. Psychofyziologické podmínky předškolního dítěte pro výtvarné aktivity. Výtvarný projev v kontextu osobnostního rozvoje. Typologie výtvarného projevu
2. Pohled na minulost a současnost výtvarné výchovy předškolních dětí z hlediska uplatňovaných škol, programů a metod. Historické proměny přístupů k dětskému výtvarnému projevu. Dětský výtvarný projev v kontextu pedocentrických tendencí 20. století
3. Rámcový vzdělávací program pro předškolní Vv. Možnosti rozvíjení klíčových kompetencí při výtvarných činnostech v MŠ. Konkretizace očekávaných výstupů RVP PV
4. Řetězení výtvarných úkolů pro předškoláky - výtvarné řady a projekty. Otázky systematického plánování výtvarných činností. Didaktická charakteristika výtvarných forem a technik, a jejich přehled.
5. Provázání výtvarných činností s ostatními okruhy činností v mateřské škole. Mezioborové souvislosti předškolního vzdělávání
7. Reflektivní dialog nad výtvarnou tvorbou a jeho potenciál pro osobnostní rozvoj dítěte
6. Artefiletika pro předškoláky jako jedno z možných pojetí výtvarné výchovy v mateřské škole
7. Nápad jako klíčový moment výtvarné tvorby. Metody rozvoje tvořivosti ve výtvarné výchově dětí v mateřské škole. Explorační výtvarné činnosti
8. Rozvíjení vizuální gramotnosti dětí předškolního věku. Vizuální kultura a role obrazu v současné společnosti. Kulturní kompetence
9. Galerijní a muzejní edukace ve vztahu k MŠ. Předškolní děti a výtvarné umění. Umělecké dílo současnosti i minulosti jako inspirační východisko výtvarných aktivit pro děti v mateřské škole. Zprostředkování umění ve veřejném prostoru.
10. Hračka - její design a edukační funkce.
11. Dětská ilustrace a její edukační potenciál. Možnosti
12. Současné kurátorské přístupy - možnosti prezentace dětské výtvarné tvorby a kontakt s veřejností
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Plíhalová, M. Didaktika výtvarných činností 2
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Základní:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Doporučená:
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Doporučená:
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Doporučená:
Rochovská, Ivana; Krupová, Dagmar. Umělci v mateřské škole : aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra, Plíhalová, Monika. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. Speciál pro mateřské školy. 6/2019. 2019, ISSN 2571-0591.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra, Plíhalová, Monika. Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole. 2. část. Speciál pro mateřské školy. 2/2020. 2020, ISSN 2571-0591.
-
Doporučená:
Svobodová Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku : určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
-
Doporučená:
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat koncepty zvolených uměleckých děl; |
objasnit některé soudobé umělecké tendence; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a objasnit specifika výtvarného projevu dětí předškolního věku; |
nalézat souvislosti mezi konkrétními uměleckými projevy výtvarné kultury a výtvarnými aktivitami dětí; |
charakterizovat didaktické funkce výtvarných činností v procesu výtvarné výchovy dětí předškolního věku; |
popsat a objasnit koncepci Rámcového vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání; |
objasnit pojem "vizuální gramotnost". |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transformovat dané učivo RVP do vhodného výtvarného úkolu; |
realizovat strukturovaný návrh výtvarných činností se skupinou dětí v MŠ; |
ověřit a reflektovat realizované výtvarné činnosti v MŠ; |
verbalizovat a písemně vyjádřit závěry reflexe realizovaných výtvarných činností v MŠ; |
zprostředkovat umělecké dílo dětem v mateřské škole. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|