|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / DVČ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
DVČ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika výtvarných činností 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktika výtvarných činností
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVK/DVČ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prostřednictvím vlastní tvorby rozvíjet dispozice učitele k analýze didaktických úloh. Student se v předmětu seznámí jednak se soudobými možnostmi vizuálního vyjadřování, jež zakládá umělecký zážitek na neobvyklém zacházení s časem a prostorem a také s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor a materiál. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století si prakticky ověří nejrůznější prostředky výrazu, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově dětí předškolního věku, kombinuje ve prospěch výtvarného úkolu výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umění a kultury. Studující vyhledává a prezentuje soudobé projevy vizuální kultury, k těmto příkladům vyjadřuje v řízeném dialogu svoje mínění.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování 3 časoprostorových a 3 prostorových úkolů s reflektivními komentáři. Zpracování portfolia s fotodokumentací řešení úkolů, jejich reflexí a pedagogickým zhodnocením.
|
Obsah
|
Prostorová a objektová tvorba v umění minulosti a současnosti - obrazový a dialogický vstup do problematiky. Nástin úkolů, námětů a výtvarných forem, které přichází v úvahu pro individuální výběr semestrálních úkolů.
Stírání hranic mezi tradiční sochařskou tvorbou a objektovou tvorbou. Řešení vybraných výtvarných úkolů založených na uplatnění technologických přístupů z obou oblastí v jedné výtvarné formě.
Formování zvoleného materiálu s cílem opatřit jej významem; testování významových/výrazových možností a řemeslného zvládání dostupných materiálů.
Tvorba objektů z už hotových vybraných prvků; vytváření proměnlivých či fixovaných asambláží z nalezených předmětů s předem daným či dodatečně vloženým významem (námětem).
Proměňování významů už hotových ("nalezených") objektu na základě výtvarného zasahování (ozvláštňování) nebo zasazováním vybraných objektů do jiných prostředí či kontextů atp.
Obrazové uvedení do problematiky úkolů na bázi architektonických řešení. Experimenty s prostorovými prvky tvarově a materiálově různorodých, které směřují k utváření architektonických celků (viz bod 4.)
Činnosti mají převážně podobu hry a experimentu. Řešení výtvarných úkolů doplňují texty, v nichž jsou analyzovány a popsány vazby seminárních aktivit (úkolů) na oblast výtvarné kultury a umění, a na výtvarnou výchovu v MŠ či na 1. stupni ZŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, Helena? ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha: UK ? Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Doporučená:
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
I.Zhoř. Proměny soudobého umění.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku.. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvovat předměty KVK/UPVV a KVK/VTP; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
experimentovat s výrazovými možnostmi výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit jednotlivé fáze vývoje dětského výtvarného projevu; |
popsat a objasnit znaky dětského výtvarného projevu; |
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro předškolní vzdělávání; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci; |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarné činnosti v MŠ na základě didaktických kategorií; |
ověřit a reflektovat vlastní didaktickou práci ve výtvarné výchově; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|