|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HEVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HEVP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Hermeneutika výtvarného projevu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 20
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVK/HVP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle předmětu:
Vybavit studenta základními znalostmi a rozvinout jeho dovednosti k analytickému posuzování a verbální interpretaci výtvarného projevu v nejširší škále hodnotových úrovní výtvarné tvorby (se zvláštním zaměřením na souvztažnosti a rozdíly mezi základními principy ontogenetického vývoje dětského výtvarného projevu a hlavními tendencemi historického vývoje výtvarné kultury). Teoretické východisko je založeno na hermeneutickém přístupu a sémiologii v souladu s konstruktivistickým pojetím výuky.
Představit metodu hermeneutické interpretace a její proměňující se paradigma v závislosti na jejích ontologických, epistemologických a kritických východiscích jako nástroj kritického nahlížení vizuálního textu a komunikativního jednání.
Uvedením do historických souvislostí přivádět k poznání, jak se hermeneutická metoda postupně oprošťuje od své původně pomocné interpretační funkce a jak získává pozici samostatné filosofické disciplíny. Zrelativizování existence jednotného objektivního světa se stává východiskem pro pluralitní chápání názorů a postojů individua i sociálních skupin, a tím toto pojetí dává vzniknout možnosti reflexe a mnohostranného dialogu.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminárního úkolu - hermeneutická interpretace vybraného výtvarného díla.
|
Obsah
|
1.Hermeneutika - věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu.
2.Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění. Obsah, koncept a význam. Utváření významu.
3.Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam - faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam.
4.Utváření významu - kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl.
5.Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika.
6.Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda.
7.Estetický nebo umělecký zážitek - brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění. Krása - chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a v současném kontextu.
8.Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift.
Předmět Hermeneutika výtvarného projevu navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem:
Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Hermeneutika výtvarného projevu se mimo jiné zabývá interpretačními procesy, tedy též problematikou vnímání, představivosti, fantazie.
Předmět integruje obsahy reflektované náslechové praxe s ohledem na využití interpretačních procesů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou nutné specifické předpoklady; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou nutné specifické předpoklady; |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat a aplikovat základní teorii hermeneutické a oborové terminologie k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu; |
interpretovat a zdůvodňovat teorii klíčových hermeneutických pojmů, zákonů a vztahů mezi nimi; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
aplikovat odborné pojmy, resp. kritéria používaná při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
prezentovat, zdůvodňovat a obhajovat v reflektivním dialogu ve skupině svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu; |
popsat a zdůvodnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů a svými interpretacemi výtvarných projevů; |
popsat a zdůvodnit rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění). |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|