|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HSKVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HSKVV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie a současná koncepce VV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět zprostředkuje základní znalosti o historickém vývoji výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy. Na tomto základě ústí do kritické analýzy současných koncepcí výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru. Cílem předmětu je vybavit účastníky kompetencemi k vytváření studijních programů v rámci školy a k jejich poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Aktivní práce v seminářích, portfolio seminárních úkolů.
Zkouška:
Úspěšné složení testu. Z termínu testu se lze odhlásit nejpozději den před testováním. Omluva bude přijata pouze na základě lékařského potvrzení o nemoci, dokladu o praxi apod. Předpokladem pro získání zkoušky je také úspěšné absolvování pohovoru zaměřeného na ověření okruhu znalostí, které jsou vymezeny obsahem předmětu.
|
Obsah
|
1/ Proč potřebujeme vv? Nástin dělení programových linií české vv v kontextu zahraničních vlivů. 2/ Počátky zájmu o dětský výtvarný projev. Komenský a jeho předstih. Vlivy ze zahraničí (Ruskin). První výzkumy dětských výtvarných prací, první časopisy věnované dětskému výtvarnému projevu. 3/ Umělecká výchova na přelomu století. Počátky našeho předmětu (kreslení a jeho vyučovací metody). Psychologizující tendence a jejich odraz ve vývoji předmětu. 4/ Vlivy alternativních pedagogických soustav a jejich odraz v českém školství. Konstruktivní pedagogika versus transmise. 5/ Socializace umění. Hostinský, Lichtwark. 6/ Avantgarda a její odraz ve vv. Konstruktivistické tendence versus psychologizující pojetí našeho oboru, zástupci jednotlivých pojetí a zahraniční inspirátoři (Loos, Bauhaus). VI. kreslířský kongres FEA, Praha. 7/ Výtvarná výchova po 2. svět. válce (do r. 1966). Koncepce tvořivosti, její předchůdci a následovníci. Vývoj předmětu vv a významné události z oboru. (INSEA, časopis Estetická výchova). 8/ Výtvarná výchova do r. 1989, koncepce tvořivosti. Problémy koncepce tvořivosti. 9/ Výtvarná výchova po r. 1989, současné tendence a proudy ve výuce vv. Pluralita současné teorie a praxe, programové linie vv. Učitelovo pojetí výuky. Pojetí vv a zahraniční vlivy (videocentrické - VCAE, artcentrické - DBAE). Významné organizace a akce na poli našeho oboru. 10/ Rámcový vzdělávací program a vv. RVP a jeho zařazení v systému kurikulárních dokumentů. 11/ Tvorba školního vzdělávacího programu. 12/ Učitelovo pojetí vv. 13/ Koncepce výtvarné výchovy ve světě. Současné kongresy INSEA, ENViL apod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Základní:
Engels, Sidonie/Kirschenmann, Johannes (Hg.). Kunst und Pädagogik in historischer Perspektive. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-007-7.
-
Rozšiřující:
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
-
Rozšiřující:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Rozšiřující:
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Rozšiřující:
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Doporučená:
Ebelová, Patricie. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu chapters of historiografy of art education in interdisciplinary context. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-261-8.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat odborný text. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy; |
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty; |
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru; |
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje; |
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|